lördag 17 november 2012

lördagstema Kungligheter


Jag förstår det inte, det där med uppståndelsen inför kungligheter. I synnerhet förstår jag inte skvallerpressens ickenyheter; Är prinsessan gravid? Har prinsen en hemlig kärlek?  Och detta att leverera eventuella (skandal)nyheter som frågor gör att dom inte påstår någonting. Dom bara undrar dom, men det är insinuant så det förslår.
I sin spaning i P1s Spanarna behandlade Jessika Gedin detta att antyda genom att ställa frågor. Svaren på frågorna är dessutom i allmänhet Nej. Ett program som inte bör missas av den som vill hänga med i tiden. P1 fredagar kl 15 eller lördagar kl 10.

Att det behövs några personer som far runt och inviger och representerar landet kan jag eventuellt förstå. Men jag förstår inte varför dom ska ha så mycket i bidrag, deras försörjning borde gå att lösa på ett bättre sätt.
Och jag är i grund och botten ganska trött på dom så därför presenterar jag en av mina favoritböcker i ämnet kungligheter.


Sagan är en klassiker och Maj Fagerbergs underbara akvareller gör t o m en ful jätte intressant. Prinsessan är en trind, beslutsam liten tjej medan jätten är stor, ful och korkad och allt slutar lyckligt. 
Tack vare en listig liten prinsessa.




9 kommentarer:

  1. Va?! Den Hjalmar Bergman? Hur kan jag ha missat den? Vilken tur att jag har barnbarn att köpa prinsessböcker åt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag vet inte om det är den Hjalmar, ska forska i ämnet. Men visst kan det vara kul med kungligheter, men dom kan ju hålla sig i sagorna.

      Radera
    2. Jo visst är det han, produktiv karl. han skrev tydligen en hel del sagor. Och en uppsats om "Påvinna Johanna", han var nog något på spåret där.

      Radera
  2. Jag förstår inte heller den hysteri som det är runt kungligheter och andra "heter" i skvallerpressen. Men å andra sidan är det väl därför det kallas skvallerpressen. Osmakligt är det och totalt ointressant. Det finns så mycket annat vettigt att läsa istället.
    Boken ser intressant ut, måste titta efter den på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är märkligt att de där tidningarna överlever.
      Prinsessor gör sig väldigt bra i sagor, i synnerhet i den här som berättar om en tuff liten tjej som struntar i farmor änkedrottningens farhågor och lurar den korkade jätten för att rädda en sjuk och emlig prins.
      ISBN 91-510-4596-6

      Radera
  3. I sagorna hör de hemma, helt klart!

    SvaraRadera
  4. Spännande bok. Det blir till att leta på antikvariaten eller bokbörsen. Jag retar mig inte särskilt mycket på de kungliga i vårt land. De jobbar ju ganska mycket när de inte semestrar på Rivieran eller åker skidor i Schweiz eller kanske var det i Frankrike.

    Dessutom är det tydligen massor av svenskar som gillar att stå i kö många timmar för att titta på när någon av dem vinkar från balkongen på slottet. Man ska inte förstöra det nöjet för dessa. DET är ju gratis i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättespännande, och det finns flera stycken på det underbara antikvariatet www.bokborsen.se

      Viss kan man bli lite förundrad över detta intresse för kungligheter. Och varför lägga ner energi på att reta sig, man kan ju lägga energin på så mycket roligare saker.

      Radera