tisdag 4 augusti 2020

Knäpphärvil

Vad är det egentligen, knäpphärvel? Ska man använda det som skällsord så passar det ganska bra på en virrig människa med många idéer, men rätt praktisk också. 
Knäpphärveln är en praktisk sak nämligen.

På 1700-talet kom man på att nu skulle vi inte importera textil från andra länder, transporterna var osäkra och kvalitén skiftande. Dessutom behövdes det jobb. Nu skulle det produceras inom landet (verkar bekant).
Man importerade fårraser för ullproduktion och man odlade lin men det fick ju lov att vara nån ordning också så det infördes en standard. En härvel skulle ha en omkrets på 1,5 aln. En passma, del av härva, skulle ha 60 varv och en härva skulle bestå av 10 passmor. När sedan spinnerskan kom till uppköparen med sina härvor så blev härvorna vägda och därmed blev priset satt.

Garnet som spunnits på spinnrocken vevar man upp till härveln. Spolar till gamla spinnrockar är en bristvara.

Det måste ha varit lite kul att göra en knäpphärvel. Om man vevar lite till kommer den lilla piggen att passera träpinnen som sprätter till med ett KNÄPP! dvs 60 varv.

Här händer det, snart

Det behövs lite förstärkningar ibland

Det här är en annan härvel, lyxigare, men trasig

Visst är det fint, och trasigt, och lagat

Här har det suttit en visare som hållit reda på varven och en fjäder som som var själva knäppet har det säkert också funnits.

Det var länge sen det hände något på den här bloggen, dock har jag för avsikt att bättra mig.

6 kommentarer:

  1. Imponerande knäpphärvilkunskaper, fin ingenjörskonst och riktigt vackra härvilar!

    Så bra att du är tillbaka på din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det klurigt konstruerat!
      Expertens kommentar (på annat ställe) redogjorde för detaljer så jag blev alldeles snurrig. Det är skillnad på lin och ull och vad och hur och ... Dock anser jag att de inte ska slängas.

      Radera
  2. Nu verkar det som att jag fattar hur man ska skicka kommentar... Vi får väl se!

    Jag försöker bara berätta att jag såg en härvil på Siggebohyttans bergsmansgård igår och om den är knäpp eller inte vet jag ej då det stod en flock tyskar (nåja, två) ivägen. Min första tanke var - Vad gör de här!?!!

    Så fina kugghjul och så fint nött! Vilken kvalitet om man tänker på allt plast vi har idag.

    //brorsdottern, tadaa, dyker upp här med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det jättefin trämekanik, man kan gå kurs i sånt och göra en egen livs levande (nåja) knäpphärvel eller nåt annat https://www.helldorff.se/kabinettx.html

      Radera
  3. Ställer min knäpphärvel till förfogande för beskådande.
    https://cessistickar.blogspot.com/search/label/h%C3%A4rvel

    Den verkar vara mest släkt med din första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin härvel, jag är så imponerad av all trämekanik men jag försöker låta bli att samla på dom.

      Radera