söndag 18 september 2011

Vi for till vävmässan

Vi for till Borås och Vävmässan Kerstin Sundmark (vävning, sömnad, stickning, rönnbarksburkar mm) Annika Hedlund  (vävning, stickning mm) och jag. Första dagen såg jag bara stickgarn, nästa dag insåg jag att det fanns en hel del vävgarn också. Och utställningar och så mycket vackert och roligt och fiffigt så det räcker till inspiration ett par år framåt.
Kazuyo Nomura

Detalj

Textilelever och konstnärer visade sina bilder. Vid Kazuyo Nomuras bild blev jag stående ganska länge, den är broderad. Man måste klicka på den för att få en aning om hur ser ut.

Jag hade tänkt ta en serie bilder på händer som klappar på garn men eftersom jag hela tiden hade händerna i garnhögarna själv så klarade jag inte det.
Annika och Kerstin fyller i ett tävlingsformulär om vävbindning. Tror jag, vet ju knappt vad det heter,  tuskaft, panama och en massa kypertvarianter, men sen då…?

På kvällarna for vi hem till Annikas gästfria släktingar och stickade.
Kerstin Sundmarks pärlmuddar är det vackraste jag sett i den vägen.

Mitt första försök att lära mig spetsstickning avslutades
Det där med att öka i mitten var uppenbarligen svårt och mönstret trasslade till det

 och en grön sjal påbörjades. Har man textillärare med så måste man ju ta chansen och få proffshjälp.
PS. Jag frågade alla vävstolstolsmänniskor om de kände till bandvävstolen Henning, men nej, Henning förblir ett mysterium. DS

4 kommentarer:

  1. Mässor är bra, så är det bara!

    SvaraRadera
  2. OMG! Vilka träd! Och tålamod..

    SvaraRadera
  3. Ja och bara komma på att det ska vara kantigt och inte göra runda blad.

    SvaraRadera
  4. Men det var ju mycket som blev rätt med den där sjalen också. Att ha markörer på alla ställen är inte dumt. Och att man har god koll på om man ska göra "före eller efter" eller både före och efter. Och ska man göra före: var hamnar markören då? Att se till att den hamnar före på nästa varv också , så den inte hamnar ett steg före.

    Kurbitspärlorna var jättestiliga! Jag har stickat ett par muddar med två färger på pärlorna enligt ett visst mönster, så jag anar att det är ännu knepigare att trä upp så många kulörer i rätt ordning på garnet. Eller är de gjorda enligt den där varianten där man trär pärlorna "runt halsen" på maskorna?

    SvaraRadera