fredag 2 september 2011

Henning behöver vård


Bandvävstolen Henning är inte lätt att tas med. Henning behöver vård. Henning har nämligen blivit illa behandlad, försummad och vanvårdad, tyngderna har rostat, dessutom är solven olika långa och det kan ju trassla till tillvaron för vem som helst.

Någon har uppenbarligen försökt väva band med mönster, bra blev det inte man det var det som fanns i vävstolen när jag fick den.

Naturligtvis var det dumt av mig att morrande påpeka att vi har en vedspis men hot och mutor brukar vara effektiv pedagogik. När Henning lät mig förstå att det gällde handhavandefel, sbk och eventuellt korkad maskinist tog jag hjälp av mitt yogiska lugn.
Eftersom jag, p g a a-kassans korkade regeltolkning, inte får fortätta med yogaklasser så får jag köra yoga solo, vilket Henning påminde mig om. Tack Henning!

Det finns inte så mycket dokumentation om Bandvävstolen Henning men alla som sett konstruktionen är lyriska. Sedan verkar det inte blivit så mycket mera. Det är klart det är enkelt med en bandgrind som man kan stoppa i fickan och haka fast där man råkar bli sittande en stund. 

Flera deltagare i Hennings fanClub; DOT och Mellansystern
Anne i Skåne hade en bra bild ur Vävmagasinet och Ankis vävblogg förmedlade kontakter


5 kommentarer:

  1. Och hur klarar Henning yogaövningarna? Efter några nedåtgående hundar och kanske någon kamel är det väl risk att det mest är kaffeved kvar av stackars Henning!

    SvaraRadera
  2. Henning deltog inte aktivt och jag ägnade mig mest åt lugnande andning och så. Det hela blev ju inte bättre av att jag råkat köra in handen i väggen (den opererade) och hade ont och tappade diverse redskap hela tiden.

    SvaraRadera
  3. det blir spännande att höra fortsättningen. så roligt emd en utmaning. ska följa dej. är riktigt avis.
    hälsningar monika i nybro

    SvaraRadera
  4. Kolla in Stoorstålkas bandgrind:
    http://stoorstalka.com/weaving-loom/

    SvaraRadera
  5. Henning har fått vila till förmån för större vävstolar och förvisso har det vävts väldigt mycket mera band på bandgrindar än vad som kommit från Henning. Plastgrindar eller ej, men nog föredrar jag trä.

    SvaraRadera