tisdag 27 september 2011

Värmesystem

Det är alldeles för mycket att fundera på för mig

Det har installerats nytt värmesystem.
Jag bävar inför handhavandet och vädjar till pensionären, han är frisk och stark och påstår att det är enkelt.
Pensionären funderar
Den underbara Håkan funderar
Herrarna Nylander från Sälja Lux verkar däremot nöjda
Jag tycker inte det ser enkelt ut och den underbara Håkan ler och säger att det är enkelt men det är viktigt att kolla det och det och det och så måste vi tänka på att lufta systemet där och där och där och så är det bra om vi gör….
Och funkar inte det så kan man bara ringa. Det är så underbart att ha kunniga, lugna, trygga och vänliga hantverkare inom räckhåll. 
Den förstår jag mig på
Det finns ju reservsystem också.

4 kommentarer:

  1. Måste det vara så många mätare och så många rör, jag tror dom sätter dit det för att imponera. Heja vedspisen!

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju faktiskt flera system sol, ved, pellets och jag tror det är elpatroner också, så det behövs kanske lite rör.
    Men du skulle se vedpannan (den blå lådan). Man eldar uppochner i den. Först vedträn, sedan späntade stickor och sist tidningspapper överst. Sedan tänder man. Vid sjunde försöket tar det sig.
    Det är varmt i huset nu, då är jag nöjd.

    SvaraRadera
  3. Och du är alldeles säker på att det inte är ett sånt där litet modernt kärnkraftverk som ni skaffat?

    SvaraRadera
  4. Nä, det är jag inte alldeles säker på.
    Å andra sidan, solfångarna är ju drivna av solen och då kan man väl snacka om kärnkraft, resten, den blå lådan är lika svårflirtad som alla andra eldstäder.
    Dock är det varmt i huset men det kan ju bero på att det är varmt ute också. Vintern utvisar hur det är ställt med funktionen.

    SvaraRadera