onsdag 14 september 2011

Fantasi och fantasilöshet,Vävmässa

I helgen var jag och hälsade på min släkting Lisbeth Wahlberg. Hon är textilkonstnär och hon gör det väldigt bra.
Det är lite tveksamt hur kul det var att ha mig som gäst, hennes bokhylla var full av fina textilböcker.  Jag blev verkligen inspirerad, både av hennes bilder och av böckerna.

På vägen hem tittade jag in på Plantagen och hittade det fulaste orkidéer jag sett. Dom var färgade i en hysteriskt blå ton som var allt annat än naturlig. Stackars orkidéer.
Det var värre i verkligheten
När jag kom hem tittade jag på mina nya mattor och jämförde med de gamla. 
Från vänster: blå gammal, blå ny, gul gammal, gul ny.
Slutsatsen blev väl att jag behöver mera inspiration och mera idéer. Så nu åker jag till Vävmässan i Borås (en pdf) med två proffsväverskor, jag känner mig som praktikanten.
Väskan vävde jag för sisådär trettio år sedan, min gula period verkar vara efterhängsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar