onsdag 7 september 2011

Mattor


Blev det inte mera? och dom ser ut som alla andra mattor jag vävt, suck.


Tolv meter mattvarp drog vi på någon gång på vårvintern och jag ångrade mig nästan direkt. Det är tungt att väva mattor, men kul.
Pampas med rött resp. blått grovullsgarn mellan
Sedan vävde jag, och det blev sommar, och jag vävde inte, sedan blev det höst och jag vävde som bara den. Och så snubblade jag på en kartong och tog emot mig med den opererade handen och sedan vävde jag inte. På en hel vecka.
Men sedan vävde jag och i går klippte jag ner.
Då blir det släppfest. Dvs när varpen har släppt från varpbommen, då ska man ha släppfest.

Det blev några trasmattor och en lång röd med pampasgarn och en kortare blå.
Dom får nog ligga ett tag innan jag knyter frans. Händerna måste få vila.
Men en lite mjuk stickning kanske.

8 kommentarer:

  1. Tack!
    Men Emma undrade varför jag väver mattor, har vi inte ganska många, sa hon. Kan väl hända att vi har men det är ju kul.

    SvaraRadera
  2. Snyggt!

    Va? Har jag sagt det? Skulle aldrig falla mig in. De är ju bra och ha!

    SvaraRadera
  3. Ja jag blev lite förvånad, nästan förnärmad. Det är bra att ha mattor men det är lite bekymmersamt att jag är så fantasilös.

    SvaraRadera
  4. Meh!? Dom är ju olika allihop! Vadå fantasilös och samma matta hela tiden? Snygga och väldigt olika är dom.

    SvaraRadera
  5. Ungefär samma lika som tidigare mattvävar alltså. I alla fall den gula och den ljusblå.

    SvaraRadera
  6. Jättefina mattor Kicki! Trots att det verkar rätt jobbigt kan jag inte låta bli att bli sugen på att väva några egna...

    SvaraRadera
  7. Kakan, du är ung och stark, väv mattor! Eller ännu bättre, komponera mattor och låt någon till dig närstående viking banka ihop dom, mattorna alltså.

    SvaraRadera