söndag 25 september 2011

Sol, värme och pellets

Häromdagen lyfte jag upp värmepannan ur källaren.  Jo jag sa att JAG LYFTE UPP VÄRMEPANNAN UR KÄLLAREN. Själv. Ja nästa i alla fall.

Så dålig är den inte
Saken är den att vår gamla värmepanna egentligen är ett stort svart hål som slukar all energi, i form av pellets och ved. Nej, säger pensionären, så dålig är den inte men den går inte att kombinera med solvärmetanken. 
Eftersom vi installerat solfångare som håller oss med onödigt mycket varmvatten på soliga sommardagar när vi ligger älven och plaskar så tyckte vi att en komplettering var på sin plats. 
Vi beställde en ny, kombinerad ved-pellets-sol-el-osv-panna. Nej det är inte alls så säger pensionären, det är en ved/pellets-panna men den ska kombineras med solpanelen.
Den underbara rörmokaren från Lindkvists rör , förlåt vvsmontören Håkan kom och kopplade loss den gamla tjockisen, alltså pannan. Pensionären lade stadiga band runt. Sedan lyfte jag alltså upp några hundra kilo värmepanna ur källaren.
Det är mycket kul man kan göra med block och talja. Man blir jättestark.
Det som är problem för närvarande är att det börjar bli kallt i huset.
Vilken fantastisk tur att jag har så mycket ullgarn som isolerar så bra.

3 kommentarer:

  1. Jag blir så nyfiken på den där tjockpannans framtid. Hundkoja? Eller uppochnervänd och nedsänkt i marken kunde den kanske bli ett fint utomhusbadkar? Eller i växthuset kanske??

    SvaraRadera
  2. Tjockpannan ska in på Blocket tillsammans med tillhörande burk med el-patroner och grannens gjutjärnsvedpanna som vi alltså inte köpte. Nej jag vill inte ha den mammuten i växthuset, då får jag inte plats själv. Men som bojsänke till en ångbåt kanske den skulle funka.
    Någon som behöver?? Någon?

    SvaraRadera