onsdag 27 april 2011

Sticka spetssjal



Jag har inte gett upp, jag kommer igen framåt hösten. Just nu är det andra projekt på gång och framför allt social verksamhet och det går inte att kombinera med spetsstickning, tror jag.
De där fantastiska människorna som stickar de underbara sjalarna har nog något knep. De försvinner en vecka och syns inte till på bloggarna men sedan dyker det upp en vacker spetssjal. Undrar om dom går i kloster? För det går ju inte att prata och umgås medan man stickar spetsmönster.
Men jag måste ju ha några stickningar på gång i alla fall, en tv-stickning blev färdig häromdagen. Jag stickade den från "vingspets till vingspets". Färgen är inte riktigt så hysterisk som det ser ut.

3 kommentarer:

  1. Ajrå.
    Jag såg rubriken och förstod att NU har hon kommit loss och gjort klart hela sjalen!

    Knepet?
    Tja. Oftast finns det en regelbundenhet, 5-6 varv som upprepas och de består av rapporter på sisådär 10 maskor. När man då gjort sisådär 30 varv (och ökat 60 maskor) finns det en rutin i händerna. (Jfr 2r, 2a som man inte behöver nöta såå länge på förrän man kan automatiskt.)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag misstänker att det är rutinen som saknas och jag behöver nog en stund på mig för att skaffa den. Om jag bryter benen någon gång så ska jag absolut sticka komplicerade mönster. Det är nog det som krävs för att jag ska hålla mig stilla tillräckligt länge.

    SvaraRadera
  3. Men den var ju snygg! Ser ut som en spetssjal, tycker jag.

    SvaraRadera