fredag 15 juni 2012

Fredagstema Kratta


Det finns gamla skidor och stavar också, om någon behöver alltså


Vad är det egentligen för skillnad på krattor och räfsor? Visst, man krattar grus och räfsar hö. Men kan man inte räfsa hö med en kratta och vise versa?
Kratta är dessutom ett skällsord och det låter ju bara fånigt att säga Du din jädrans räfsa.
Men varför just kratta?

Nu har jag letat och letat i alla uthus efter den gamla kaffeburken med nytäljda räfspinnar. Dom var nog nytäljda för 70 år sedan och dom är fortfarande inte använda.
Till slut ringde jag Pensionären som var ute på uppdrag i vanlig ordning. Nja, sa han, dom ligger i en brun papperspåse i lagården. Enligt en seglivad myt har Pensionären koll på var saker och ting kan tänkas finnas.
Men då gav jag upp, för att leta efter en bestämd sak i lagården krävs det minst fjorton dagar.

Men jag kan berätta att krattorna, eller räfsorna, att de var i bruk häromåret när ungarna slog åkern med lie och krattade och hässjade som precis som det ska vara.

PS Det kul med jobb men ibland är det lite hindersamt, i synnerhet när man ska leta räfspinnar DS

7 kommentarer:

  1. Jag vet! Som min kompis Ginni brukade säga: "Work cuts into my life!"

    Trodde först att jag hade klickat fel och hamnat hos Pettas-Karin på Åland, för era krattbilder påminner om varandra, men hennes är från Ålands museum...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bild är från våra privata samlingar, som uppstått i brist på förmåga att avyttra saker.

      Radera
  2. "Kan tänkas", bra formulering! Pinnarna ligger säkert i en brun papperspåse, så långt har han rätt. Men det var nog för femtio år sedan eller så, möjligen har någon flyttat påsen sen dess. Gissning baserad på egen erfarenhet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror faktiskt att räfspinnarna ligger i en brun papperspåse som anfrätt av tidens tand blivit så ömtålig så den stoppades ner i det som fanns till hands för sisådär 50 år sedan, en tvåkilos kaffeburk. Den stod i källarboden som gjordes om till verkstad för 10 år sedan och hamnade de i lagården, troligen.
      Det är tveksamt om det blir någon fortsättning på dramat.

      Radera
  3. :D, säger som Karin E. (vilket i och för sig kan vara jag för jag är också Karin E.) men man kunde tro att man kom till min blogg. Intressant detta med räfsa, kratta och harva/härva...Roligt tema.

    Mitt i allt så hittar du påsen med räfspinnar när du söker någonting annat. Så brukar det vara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst brukar det vara så. Men jag minns en sommar när Pensionären rotade igenom hela uthuset på jakt efter en grej till bilen. Han hittade den så småningom, i bilen.

      Radera
  4. Det låter som om ni har mer än ett par saker i den lagården. ;-) Ofta kan man ha en så tydlig bild av var något ligger, i vilken lilla burk osv, men det kan bara vara ack så svårt att hitta denna lilla plats när man väl kommer ut i den ack så mycket större lokalen. :-)

    SvaraRadera