onsdag 2 maj 2012

Betungande tankearbete i trädgården


Liten och tapper men lite kall om rötterna

Våren gör framsteg och här på tomten kan vi stolt presentera en blomma! En vilsegången pensé. 

I övrigt är det knapert med den saken här på tundran, men vinstocken jobbar på och knopparna växer så det nästan syns. Dvs den som står i växthuset. Den som står vid farstuknuten väntar tydligen ett tag till. 


Det ska prunka här, senare.
I växthuset står numera också krukor pelargoner, det står också några plastkrukor som jag satt potatis i. Jag såg ett "potatisland på burk" i Malmköping förra sommaren. Det verkade så fiffigt så nu tänkte jag försöka i liten skala, bara tre burkar. Men jag kanske kan utöka burkantalet med tiden.

I växthuset står också en vilfåtölj.
Det står alltså en massa saker i växthuset.
Lite kronblomsvarning blir det ju
Själv ligger jag mest, i vilfåtöljen och funderar på vad jag borde ta itu med.
Om jag tänker efter så har jag faktiskt gjort lite nytta idag så jag fick ligga där en stund. 
Jag har tvättat och varit till svärmor, bl a.

När jag har gjort i ordning landen så ska jag tillåta mig själv att göra i ordning lite bandvävning av skilda slag och eventuellt en stickning. Men då ska jag nog ha varit väldigt duktig.

4 kommentarer:

  1. Det gäller ju att se till att det inte är för mycket växter i växthuset, för då får man ju inte plats med vävstolen. T.ex....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och som du ser så planerar jag med att det ska växa på höjden, det mesta blir stående, utom jag då. Och bandvävstolen tar inte stor plats, brickbandet tar näsan ingen plats alls, ungefär som en bandgrind. Undrar vem jag ska få att sköta trädgården i sommar.

      Radera
  2. Räcker inte vinrankan som alibi för att få kalla det just växthus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo kanske, men den prunkar inte så mycket och är lite sen med leveransen, i augusti-september kan man börja hoppas på att druvorna mognar. Så tomater och lite som luktat gott kan det gärna vara också, luktärter t ex. Persilja måste det finnas en tuva så man kan ta lite och lägga på mackan när man sitter där.
      Om det bara är vinrankan så blir det lite för uppenbart att det är jag som växer.

      Radera