söndag 27 maj 2012

Att operera starr på privat klinik


Bilden lånad på 1177


Nu har jag varit där ingen, i Stockholm. Denna gång var mitt ärende att operera ena ögat som drabbats av grå starr. Vårdgarantin slog till och jag tänkte att det är väl bättre att de lokala 90-åringar åker till Falu lasarett och får sin operation gjord så kan jag krångla mig iväg till Stockholm.

Jag var på kliniken på Sabbatsberg i god tid. En sköterska gav mig en tablett och droppade något i mina ögon och bad att få de papper jag fyllt i vad jag har för mediciner och vad jag är överkänslig mot.
Anna som sannolikt var läkare kollade min syn och sa att den var dålig på flera sätt
En skojfrisk man bad mig följa med in i operationsrummet, det var troligen operationsassistenten för han gjorde i ordning inför operationen. Efter en stund kom Anna och operationen började. De var irriterade över att Falu lasarett hade så lång kö till starroperation och undrade vad de hade för sig i Falun, egentligen. De, Anna och assistenten, hade varit i Falun och hjälpt till att operera bort kön men det hade varit så otrevligt så, de hade inte ens fått blommor fast de åkt hela vägen dit, sa dom.
Men dom fick säkert ganska bra betalt, tänkte jag.
Anna och assistenten pratade hela tiden om detta och personalschemat och bemanningssituationen.

Nu är man ju inte så kaxig när man ligger på operationsbordet men jag skulle väldigt gärna vilja vara huvudperson i min egen operation. Det var förvisso en rutinoperation för Anna och assistenten, men inte för mig.

Det var inget rådgörande ang styrka på nya linsen, inga frågor om eventuella allergier. Vid kontrollen nästa dag frågade jag om de hade någon förklaring på varför det kändes som om jag hade kolsyra i huden. Det hade man inget svar på. Det hade man inte på mina andra frågor heller. Men när jag kom hem kollade jag FASS på nätet och där stod det att myrkrypningar var den vanligaste biverkningen på den medicinen.

Jag funderar på att tala om det för Dr. Anna.
Nästa gång tänker jag hävda min plats i kön på Falu lasarett för där bryr dom sig om patienterna. Det är liksom hela idén med offentlig vård medan den privata vården har som affärsidé att ge ägarna vinst. Då blir lätt patienterna ett nödvändigt ont och ett störande moment i verksamheten. 

6 kommentarer:

  1. Den där grå hinnan över ögat är borta men inte ser jag skarpt vare sig med eller utan glasögon men det kanske är för tidigt än dra några slutsatser än.

    SvaraRadera
  2. Tänk, du har inte en aaaaning om hur mycket jag sympatiserar med det där att vara huvudperson i sitt eget drama, men man tyvärr inte vara med själv ens i den offentliga vården. Jag har blivit mött av sjuksköterskor som pratat privata ärenden i telefon i stället för att se att jag var där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, säg inte så. Jag som räknat ut att starrkön vid Falu Lasarett beror på att dom tar sig tid och bryr sig om patienten.

      Radera
    2. När jag födde barn avhandlades fackliga frågor bak min nakna rumpa. Alldeles landstingigt.

      Radera
    3. Usch så trist. Hur ska man göra för att det ska tillämpas vanlig normal hyfs och artighet i vården? Som patient är man ju inte så kaxig så man börjar uppfostra personalen. Lite svårt att strejka också.

      Radera