tisdag 11 juni 2013

Jag vann!


Ganska osannolikt att jag vann Olgakatts tävling. Men jag tycker mycket om blåbär och stOra blåbär måste väl vara bra, självklart heter dom då amerikanska blåbär. Jag har tittat på dom i katalogerna men är osäker på om dom klarar den här klimatzonen 5-6.
Lite kaxig blev jag allt när jag lyckades pricka rätt. Botanik är inte mitt bästa ämne

Sedan gick det ett par dagar och så dök det upp en dag som var fel från början, inget var som det skulle och två vale vad det krånglade. Men sedan kom posten och i lådan låg det ett litet löftesrikt paket, ett riktigt paketpaket med snören och allt.


Dagen ljusnade och jag öppnade paketet. Ojdå, hoppsan, doftljus. Då är det bäst att hålla sig på avstånd annars får jag sendrag i luftvägarna. 


Men det var då väldigt lätta doftljus, eller… Nej det var ju frön. Små spännande frön som ska bli afrikansk lilja och klockhyasint när dom blir stora.
Fast jag trodde att klockhyasinterna var scilla så jag tryckte ner dom i gräsmattan och sen fick jag ju gå ut och pilla upp dom ingen.
Hos Olgakatt finns bilder på hur det ska se ut om det tar sig.
Tack snälla Olgakatt

9 kommentarer:

  1. Grattis! Så då var det inte en passionsfruktsbuske, som jag gissade på. Undrar ändå om dom inte är lite släkt, på långt håll. Och doftljusen? Hur funkar dom?

    SvaraRadera
  2. Men hörru, passionsfruktsbuske? hur fick du till det? Det var ju typisk blåbärsblom.

    Doftljus är blockljus som är preparerade med "doft" som jag vill kalla bekämpningsmedel. Ofta förekommande i presentbutiker och om jag skulle råka komma in där så börjar ögonen rinna och näsan skrumpnar och luftrören kvider. Doftljus, det är farliga saker det, men dom har trevliga kartonger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doftljuset som varit i kartongen är vidarebefordrat till ngn som gillar sådana - det gör INTE vi. Tycker de luktar apa.

      Radera
  3. Aha! Det var kartongen som var doftljuset. Jag trodde det var de knallröda och -gröna manickerna som du förväxlade med såna däringa starkluktande grejer. Jag har också svårt för dem och butiken Lush (stavas den så månne?) på Götgatan (som säljer mycket doftrika produkter) tar jag långa omvägar om. En släktkänslighet, tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom där småmojarna har jag inte riktigt kommit underfund med, jag tror man sätter dom på plastflaskor och vattnar utan att spola bort fröna.

      Radera
    2. Helt rätt! Även bra till små sticklingar som ska hållas lagom fuktiga. Passar på PET-flaskor av olika storlekar.

      Radera
  4. Stort grattis till vinsten!
    Jag var dig hack i hälarna, för jag trodde på odon....:)
    Lycka till med de små fröna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Nu återstår det att se hur de trivs på mina breddgrader.

      Radera
    2. Afrikanska lijlor måste övervintra inomhus och sorten du fick frön till vissnar ner på vintern och ser helt död ut fast den inte är det.

      Radera