måndag 30 april 2012

Vävning och jordbruk


Rosengången är klar och sjalen också, en liten tuss garn blev det kvar. 

Rosengågnsväven är nervävd och nerklippt. Fantasisjalen är färdigstickad och avmaskad.
Sjalen var på en höft och hitta-på-maskor hela tiden och det var ju väldigt snällt att garnet räckte varvet ut.

Nu får vävningen vila till hösten. Tror jag.
Nu vill jag ha handarbeten som är flyttbara för jag vill kunna ta med mig det ut till växthuset. Bandvävstolen, stickning, brickband och/eller kanske lite broderi.

Men först blir det trädgård, jag har sått för många frön för tidigt, som vanligt. Gängliga luktärter söker sig mot fönstret, körsbärstomaterna trängs ivrigt och rosenböna är rent hejdlös.
Jag vet det men ändå gör jag det varje år.
Nästa problem är humlen. Den ska inte växa intill väggen för då blir det larverodling och till slut bara bladnerver kvar. Om småfåglarna hade begripit sig på larverna så hade de haft gott om mat. Den, humlen, ska alltså grävas bort och humle har sina rötter i jordens innandöme så det blir till att gräva djupt så fort tjälen gått ur jorden.

3 kommentarer:

  1. Undrar om det inte ligger i humlets natur att dra till sig de där larverna hur luftigt den än växer. De år jag finns i närheten av vårt humle tillräckligt kontinuerligt, smäller jag till växtligheten med ett kvastskaft ett par gånger om dagen så att larverna ramlar av och så duschar jag med något halvgiftigt ibland. Då funkar det. Men om man är borta en vecka funkar det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog drar de till sig men om humlen växer fritt på humlestörar, som förr, så blåser de små gröna bort. eller i alla fall har de flygfän som lägger äggen lite motigare.
      Jag brukar spreja med såplösning, det gillar dom inte och så halkar dom av liksom.
      Men jag vill plantera vin istället. Zilga funkar på de här breddgraderna.

      Radera
  2. Här lyser verkligen flitens lampa får jag säga..

    Maidi

    SvaraRadera