lördag 22 januari 2011

Svärmor




Svärmor, tänkte jag, varför har hon så dåligt rykte? Inte min svärmor, hon har ett väldigt gott rykte.
Hon kräver att få stryka vår tvätt, hon bakar allt bröd till oss och hon stickar strumpor, i all oändlighet. Till jul hade hon stickat åtta par och delade ut i julklappar. Sockorna på bilden är inte alla, de dräller omkring sockor lite överallt i huset.
Och hur skulle vi bete oss utan den gråhåriga sektorn som skarvar i där föräldrar inte rår med. Hämtar på dagis, går ut med hunden, barnvakt osv.
Men sådär i största allmänhet. Svärmor = elak. Hur blev det så?

4 kommentarer:

  1. Den gamla vanliga svartsjukan kanske... älskar du din mor mer än du älskar mig!?
    Förövrigt har jag ätit din svärmors bullar och de var de godaste jag smakat!

    SvaraRadera
  2. Kalla mig gärna korkad, men det slår mig först nu att jag inte längre har någon, utan är en.

    Och krama din svärmor från mig - hon är väl min svär-svärmor allra minst!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Eva, Ja , och kanske en oro för att kvinnorna börjar samarbeta. Förresten tror jag det är någon som undanhållit både mjuk pepparkaka och havrekakor.
    Karin, Jag hade inte klarat mig utan min svärmor, bli en sån och finn dig i att du kanske måste fostras lite. Det är andra tider nu.

    SvaraRadera