lördag 21 januari 2017

Tillit, veckans rubrik

Om Gud vill och doningarna håller.

Litar man på att det ordnar sig så gör det ju det, för det mesta. En del människor verkar vara fulla av tillit och kliver rakt ut i verkligheten fullt förvissade om att allt kommer att ordna sig. Oftast gör det ju det också därför att hjälpsamma människor rycker in och räddar situationen. Ibland blir de rent av glada för att de får hjälpa till. Men ibland är det lite irriterande för det är nästa alltid samma människor som behöver mer eller mindre omfattande räddningsinsatser.

Men som sagt "hä ordnar sä" som det heter i de här trakterna.

Men nu är det oroligt i världen och tillit verkar kunna bli en bristvara.

Bilden snodde jag på Facebook

Det är Anna som har fixat veckans rubriken i januari, undrar vem som fixar februari? 
Fler temabloggare i fliken Lördagsbloggare


14 kommentarer:

  1. Ja, tilliten brister verkligen när det gäller vissa personer!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utbildning, utbildning, utbildning är det enda som hjälper tror jag

      Radera
  2. Talande bild till texten! Du skriver in mycket in din korta text, och eftersom tilliten kan bli/är liten nu så får vi bjuda till, bättre sent än aldrig tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engagemang och delaktighet är så viktigt.

      Radera
  3. ja tilliten är väl inte det som präglar människor främst i en orolig värld... Vilken häftig bild! Verklig eller photoshopad månne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja något har någon gjort med bilden, inte jag, men den är bra.

      Radera
  4. Kort och koncist- och en perfekt bild till. Vi får väl hoppas att det ordnar sig den här gången också, även om tilliten sviktar.
    Jag kan ta februari om ingen annan har anmält sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite less blir jag när tilliten får sig en törn .och då blir jag kortfattad.
      Det blir jättebra om du tar februariteman.

      Radera
  5. Haha, jag har samma tanke som du när det gäller veckans rubrik, snarare brist på tillit än just tillit...
    Ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen i gänget.
      Det är lite svårt att komma undan ämnet.
      Hoppas du haft en skön söndag.

      Radera
  6. Ja huga. Jag började blogginlägget på veckans tema med en längre utläggning om hur bristande tillit till rådande system kan resultera i de mest skrämmande valresultat, både då och nu. Men det blev lite för långt och snårigt. Din lösning är så mycket bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillit var inte något lätt ämne och jag har grunnat mycket på skillnaden mellan "tillit" och "lita på" och visst trasslade jag också in mig i långa utredningar men raderade och blev kortfattad.

      Radera
  7. Förfärande och träffande bild du hittat till inlägget. Ja tillit är verkligen en bristvara. Glad dock att det föds nya oförstörda baby-varelser som utan vidare känner tillit till omgivningen. Tänk om vi kunde hålla fast och förmå utveckla mänskligheten genom dessa små till att bli en bättre värld.
    Önskar dig en tillitsfull och bra måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillit har ju liksom två ändar, den ena har tillit till den andra. Det känns viktigt att vara den som andra kan känna tillit till.

      Radera