lördag 14 februari 2015

Valentin lördagsblogg

Idag ska det handla om kärlek. Det har Anki Bildbloggaren sagt och flera lördagsbloggare finns i fliken ovan.

Det där med att Valentin har man tydligen hållit på med i varierande grad sedan 400-talet. Det tog inte riktig fart förrän på 1990-talet då det blev en mer än lovligt kommersiell dag.
I Iran ogillar regimen att man firar alla hjärtan dag med förklaringen att det är västerländsk dekadans. Men man smygfirar ändå för kärleken är stark och viktig och det kan väl inte vara fel att visa sin uppskattning, kanske regimen är sotis.

I Japan ger man varandra choklad, det tycker jag är en mycket sympatisk sed.

Kärleken är evig men den förändras och den här skämtteckningen av Linström tycker jag fångar lite av hur kärlek kan blekna och övergå i annan form under åren.
Man kan ju inte vimsa omkring och vara förälskad hela livet.

Får några år sedan blev jag inkallad för att vara hos grannens två barn medan mamma och pappa for till BB. Men det var väldigt nervöst innan dom kom iväg. Mamman satt på en stol innanför ytterdörren och pustade, pappan irrade runt och letade efter guvetvad och till slut sa jag att nu åker jag till BB själv! Men det var ju inte stor vits med det och till slut kom de iväg och den 14 februari föddes deras dotter.

Häromdagen kom hon och frågade om hon fick låna våra pulkor, vi har delad vårdnad om pulkorna, hon har hand om dom på vintern och vi på sommaren. Hon har varit lite fundersam över vad vi har dom till på sommaren.

8 kommentarer:

  1. Vilken humor du har! Ett nöje att läsa! Hela inlägget! Delad vårdnad om pulkan ..
    Kommer kanske låna formuleringen "man kan ju inte vimsa omkring och vara förälskad hela livet"... du blir i så fall omnämnd vet du :)

    SvaraRadera
  2. Underbar teckning av Lindström :-) Nu blir ju jag lika nyfiken som grannen, vad gör ni m pulkorna på sommaren? Är ni förvaringsvänliga bara? I så fall har vi några... Kram och ha en fin lördag m Valentin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara förvaring, och så gäller det att komma ihåg var man ställde dom i all bråte.

      Radera
  3. Ja, inte minns jag något Valentinande från min ungdom. Alla hjärtans dag var något man höll på med på annat håll, i veckotidningar och möjligen i Stockholm. Men på nittiotalet firade hjärtkommersialismen sådana triumfer att elevråden ofta tog över och styrde om det till rimliga proportioner. En gemensam rosenbukett i matsalen, eller så.

    Hälsa grannbarnet att sommarpulkor är bra att ha när man ska släpa jordsäckar kors och tvärs över tomten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej sån fanns inte i vår barndom och inte frågades det chans heller. Konstiga saker dom har för sig nuförtiden, förr var vi kompisar och vänner, det var väl bra.

      Pulkorna brukar bo i cykelskjulet på sommaren, bland all annan bråte. Jag har bättre knep när det gäller att fördela jord, jag bjuder kompisarna på middag. Efteråt alltså.

      Radera
  4. Det där med gemensam omvårdnad när det gäller pulkorna är givetvis någonting att fira en dag som denna. Borde ni inte åka pulka tillsammans och vara hjärtliga?
    Nå, måtta med allt, här äter vi pepparrotsost dagen till ära eller om det var mig själv till ära?
    Något var det i alla fall. Ha en fin dag, med pulka eller utan pulka!
    Jag gillar din humor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ära den som äras bör. Men pepparrotsost, det låter märkligt. Är det gott?

      Radera