lördag 11 oktober 2014

Nu är det höst

Nu är det höst och den som orkar kan ju försöka övertyga mig om fördelen med det


Den sista krassen blommar tappert


Några kvarglömda vindruvor, det blev så få så det var inte stor idé att ta hand om dom


Bladen gallskriker innan de vissnar och faller av


Sedumen hann knappt gå i blom i år heller


Men man kan ju trösta sig med kantareller, och hoppas att man slipper älgflugorna (det gör man inte)


Kaprifolen låtsas som om inget hänt


Och det sitter ett par i äppelträdet, de måtte ha ätit upp alla äpplen för jag har inte sett ett enda.


Nu gäller det att inse att:

Ingen stund är så svår 
att den ej minut för minut förgår.

Vill man förstärka höstdeppigheten lite till så kan man ju kolla här.

Oktober november december januari februari, sedan ordnar det sig nog.

Jag tror bestämt jag måste hitta på något att pigga upp mig med, kan jag få lite förslag?


En så här kan man göra innan man går i ide, blad finns det gott om.


14 kommentarer:

  1. Min dysterhet kommer inte förrän sent i november, nu tycker jag det är en härlig tid! Men då vill jag gå i ide!
    Det var ett läckert par du har i äppelträdet! Var hittar man sådana? Inte har de ätit alla äpplena, de är alldeles för slanka. Nån annan har pallat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I november har jag gått i mentalt ide och övervintrar bara i väntan på vasaloppet och marssolen.
      Paret i äppelträdet har kompisen Ingalill gjort, hon gör strutsar också. Hon far omkring på marknader och säljer sina och andras hantverk. Här kan man se lite. Hantverk och design.

      Radera
  2. Mums, trattisar!

    Men älgflugor... är inte det jättefarligt? Så att man blir blind eller nåt när de siktar på ens öga i tron att man är en älg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja trattisar är gott, det är gott om dom och älglöss, dvs hjortflugor, dvs älgflugor.
      Det är inte älvlössen som sprutar sina larver mot de mörka fläckar som de tror är älgarnas näsborrar. Jag minns inte vad dom heter med dom är större. Älglössen är bara många och obehagliga, Dessutom snabba att gömma sig i kläderna och svåra att ta död på.

      Radera
    2. En sån här bör man passa sig för Styngfluga Men dom är rätt ovanliga.

      Radera
  3. Jag har ingen som helst svårighet med hösten - snarare med sommaren då allting avstannar. Kanske beror det på att jag inte är någon naturmänniska - tycker egentligen det är roligare att vara inomhus än utomhus.

    Det är så mycket som händer på hösten - nu har jag också fått en kör att ta hand om. Vi har många framträdanden så tiden går så fort och vi har redan börjat träna julsånger, haha.
    Dina höstbilder är verkligen fina men lite åt det melankoliska hållet...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt det måste vara att bara glida in i hösten med ett leende. Kul med en egen kör och om ni har börjat med julsånger så känns det lite hoppfullare. Vi hoppar över november va?
      Jag går omkring och är småsur och känner mig förolämpad. Mer arg en deppig faktiskt. Ska man nu behöva krångla med en massa kläder och skor och tänka på eldning och sen kommer det väl snö också, visst är det lite oförskämt?

      Radera
  4. Fina bilder, den sista är en mycket vacker "lövros"! Att muntra upp i hösten jaaa - kanske kan det hjälpa blunda och drömma lite om sommeren? Nå, så är vi som vi är. Har du någon väv uppe nu? Att dunka i den kan ju vara ett sätt att bli av med frustration/ilska. Uppmuntra omtanke skickas med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får pynta så gott det går i allt det gråa.

      En väv ska det bli men jag vet inte om det ska bli ett klänningstyg i halvylle eller en linneväv. Dottern vill att jag ska väva vadmal. Tja… vi får väl de vad det blir men en väv blir det, lugnande och bra.

      Radera
  5. Det där paret är väldigt vackert i sin enkelhet, med magarna fyllda av äppel.
    Lövrosen har jag varit sjuk på att göra länge men har inte kommit till skott ännu. Få se om jag kommer innan hösten är förbi.
    Ha det skönt i dina trakter som jag ser att fortfarande blommar mycket mera än hos oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är dom fridfulla i sitt äppelträd. Du får nog sno dig på med lönnrosorna, snart är löven för trista, jag tror det finns en beskrivning på 365slojd…
      Min relation till hösten är nog lite Lutersk, Adla nu till nöje detta tvång.

      Radera
  6. Fina bilder, men jag tycker lite synd om dig som avskyr hösten så...
    Jag älskar hösten... så lugnt och skönt...
    Fint par där i ditt äppelträd... undrar vilka jag ska skylla på... har inte heller sett några äpplen i mitt enda äppelträd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog med äppelträd, dom tar ledigt ibland.

      Det ska nog ordna sig med hösten i år också, jag håller mig sysselsatt.

      Radera
  7. Hav tröst, det är ett helt år till nästa höst!
    Margaretha

    SvaraRadera