söndag 27 oktober 2013

Hinder lördagstema

Ursäkta, nu är jag sen igen, jag har letat efter min lilla kamera. Den är jätteborta, eventuellt ligger den i utefter den här vägen.
Den här bilden har jag lånat av Sten Widell på Dalarnas Tidningar
Jag fotograferade nämligen en chikan, det är ett hinder för att krångla till det för bilister eller egentligen för att dämpa farten.

Om man tittar noga på bilden så skymtar en järnvägsövergång och en anslutande väg till vänster. Tänk dig vad som händer när bommarna går ner och trafik som kommer härifrån ska svänga vänster. Eller vad som händer när trafik som kommer bortifrån kör fram till chikanen och trafik härifrån ska svänga vänster. Just det, det blir stopp. 

En gång för några år sedan kom jag körande i min lilla grå bil och just som jag körde in i chikanen så såg jag en stor, röd amerikanare, nercabbad och full med tjejer, och en kille vid ratten. 
Den körde på min sida! Långt före chikanen dessutom.
När jag kom ut ur chikanen så stod han ju där, på min sida. Då pekar den stolte raggaren att jag ska köra förbi honom på vänster sida!
Icke! sa jag och skakade på huvudet och ägnade en stund åt utsikten (buskage och ett plank) och i ögonvrån såg jag hur han slet med sin rattväxel och lyckade manövrera sin farkost över till rätt sida. 

Och jag körde lugnt vidare. Det var kö hela vägen i hans körfält och jag hade fullt sjå att hålla anletsdragen i styr och inte avslöja mitt segervissa leende.
Vad som sades i den röda amerikanaren vill jag inte veta.

Tack alla för att ni hängt med på mina oktoberteman, Kluriga roliga intressanta vinklingar, själv blev jag lite fundersam vad jag hade ställt till med och egentligen skulle jag ju haft ett tema Problemlösning också men det kan man ju ta den 23 nov.

Och så tar oktober och sommartiden slut och Pysseliten tar över lördagsteman november, dethär vill hon att vi skriver om:
2/11: Skrämmande! (Det är ju Halloweentider)
9/11: Handen på hjärtat.
16/11: Leva länge.
23/11: Finurliga lösningar.
30/11: Förberedelser ...

11 kommentarer:

  1. Tack för kluriga fina teman under oktober!:)
    Det ser onekligen ut som om trafiken hindras och jag förstår fullständigt ditt segervissa leende
    Chikan var ett nytt ord i det här sammanhanget för min del

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen kommer nog chikaner från racesporten och ibland finns det tendenser till chicken rase när två bilar närmar sig chikanerna från varsitt håll.
      Men egentligen var det andra hinder jag hade tänkt mig som avslutning på serien från ide till genomförande,

      Radera
  2. i min värld är en chikan en förolämpning och SAOL håller med mig så den här betydelsen även för mig. Men raggaren kanske också håller med SAOL och mig......

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...är ny även för mig - skulle det förstås stå.

      Radera
    2. Jodå, vi är nog så överens om alla tolkningarna och synonymerna. Det är bara trafikverket som inte gillar att vi kör så fort.

      Radera
  3. Och en synonym till chikanera är trakassera...

    Tack för fina oktoberteman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trakasseri, det var exakt vad moraborna tyckte när chikanerna gjordes på Vasaloppsvägen

      Radera
  4. Ja du, allt detta med knasiga lösningar i trafiken, både fasta och gjorda för stunden av oss trafikanter. Det är konstigt att det inte händer fler olyckor trots allt. Vad angår diskussionen angående chikaner, är det ett väldigt vanligt ord för likande väghinder här i Danmark (på danska google får man också som de första många, många fotona upp sådana som liknar det du visade i ditt inlägg.
    Tack för kluriga teman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det konstigt att det inte händer mera, men å andra sidan är det nog just chikanerna som hindrar oss från att åka för fort och ställa till det.

      Radera
  5. Hade heller aldrig hört ordet chikan i den betydelsen utan bara i betydelsen förolämpning eller trakasseri. Jag har också sett ordet i betydelsen chikanera - säga eller berätta något om personen så hen skäms eller blir förlägen. Vi säger väl vägbulle för det mesta men vad det heter när man smalnar av vägen vet jag faktiskt inte. Väghinder är väl vanligt kanske.

    Men nya betydelser av gamla ord är ju vanliga. För mig var oblat bara något man fick till med nattvarden, numera är det också staniolmellanlägget till t.ex. Bregott som kallas för oblat :-) har jag fått lära mig.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag chikanerade nog killen i den röda amerikanaren, men han får skylla sig själv.
      Det känns som om chikanera är ett begrepp som vår generation känner till medan motordriven ungdom har mera koll på vad en chikan är, dvs hastighetsbegränsande.

      Oblat i Bregotten, det var nytt för mig också, men det är klart, något tunt som kladdar fast.

      Radera