söndag 9 oktober 2011

Förgänglighet



Det är bra att koncentrera sig på en sak i taget. Det gör jag men bara när jag håller på med just den saken.
I förmiddags rensade jag lite i trädgården, tömde det gamla plåtbadkaret med regnvatten och tog bort luktärter och ringblommor, gallrade lite i vinbärsbuskarna, sedan ville inte händerna vara med mera. Men när man arbetar i trädgården så tänker man mycket.
Förgänglighet, tänker man.
Ynklig vitlök

Den största är fem cm
Mina svartrötter som jag sådde i våras blev det inte så mycket med, vitlöken gav bara lika mycket som jag sådde och grönkålen ser ut som persilja, två stand.
Blommorna däremot tog sig över förväntan men mättar dåligt.
Hur bra är det med närproducerat egentligen? Det kan ju vara kul ned något annat än potatis från grannbonden, lammkött från grannbyn och renkött från Idre Sameby.
Sedan gick jag in och koncentrerade mig på en ny stickning och sonen, utvecklare i databranschen, fick syn på stickbeskrivningen och undrade.
Programmerare förundras över stickbeskrivning 
-Kod? Måste fotas.
Ja visst är det kod, det kan man väl säga.
Och så måste jag koncentrera mig på arbetsmarknaden. Visserligen är arbetsmarknaden väldigt ointresserad av mig, vilket jag anser vara obegripligt.
Jag har skrivit ansökningar på annonser, jag har skrivit intresseanmälningar och jag har pratat med alla och envar som kan tänkas behöva en något luggsliten men ganska arbetsför tant. Ingen är intresserad så då koncentrerar jag mig väl i vävstolen en stund.
Jag har i alla fall inga problem med koncentrationen. 

2 kommentarer:

  1. Klart det är kod. Du har väl hört historien som pappa brukade berätta om kvinnan som blev anhållen under andra världskriget som misstänkt spion. Skälet var det mystiska kodade budskap som hon var oförsiktig nog att ha liggande bredvid sig på tågsätet. Det tog ett tag innan hon kunde - med vittnens hjälp - övertyga om att det var en stickbeskrivning.

    SvaraRadera
  2. Ja det är kanske inte så konstigt, jag har för mig att Gunnar också konstaterade något om att stickbeskrivningen såg ut som något annat. Och vilka budskap skulle man inte kunna gömma i en stickbeskrivning, döhpt är ju mystiskt.

    SvaraRadera