måndag 17 oktober 2011

Det är alldeles naturligt.



Stenkista i minimodell
Pålkran ca 70 cm
Om man hittar en stenkista på matbordet så är det inget konstigt med det och en pålkran och en timmerränna i arbetsrummet är helt naturligt. Plus en massa saker som jag inte vet vad det är. Allt har med flottning och timmerhantering att göra och är skalenliga modeller.
Jag förväntas göra ren sakerna från fågelskit och spindelväv.
När jag gjort det körde jag ut alltihop till Siljansfors skogsmuseum, eftersom jag har en mycket liten bil var det ganska svårt att få in timmerrännan och pålkranen, stenkistan gick däremot bra. I Siljansfors står ett helt skilje och ännu flera saker som jag vet ännu mindre om och som också ska göras ren.
Det är brådis för på fredag är det invigning.
Siljansfors skogsmuseum har fått överta hela Gysinge flottningsmuseum och nu har alla saker flyttats. Båtar och pinaler i massor.
I Siljanfors stod modeller som var för stora för att transportera och det är onekligen lättare att transportera mig än dammrännor och sorteringsverk. 
Spelflotte har tyvärr inget med musik att göra, vi är på
ett flottningsmuseum nu
När jag hittade spelflotten blev jag nästan kär. Alla modellerna är välgjorda i rätt skala och fina detaljer. Och när jag lyfte på taket på spelflotten så fanns det fyra sängar ett bord och en spis med en liten kaffepetter.
 Det var så välgjort och gulligt så jag blev alldeles rörd. Dörren t ex hade gångjärn och handtag och den gick att öppna och handtaget var rörligt och fungerade. Spelen med sina mekanismer var helt intakta och ankaret fanns på plats. 

Titta på handtaget och gångjärnen
Man använde spelflotten (den stora) till att dra in timmerflottar med, tror jag.  
                       
Årorna var så vackra, som fiolstråkar. 
Idag lyckades jag få dit pipen och handtaget på kaffepettern.

I övrigt ber jag om ursäkt för klen kamera och dåligt ljus.

Kliv in i min lilla kajuta, ber om ursäkt att jag inte
städat under spisen men det var så svårt att komma åt.

4 kommentarer:

  1. Hörru, det är väl ännu naturligare MED fågelbajs, spindelväv, råttlortar, mm. Är det väl? Det hela låter som ett mycket spännande projekttillskott till ett redan synnerligen lyckat projekt.

    SvaraRadera
  2. Spännande, roligt pillejobb du har åtagit dig. Välgjorda miniatyrer är fantasieggande. Man kan göra sig en föreställning av hur arbetet utfördes ombord på flotten, och hur gott det sedan var med en kaffetår och en stunds välbehövlig vila.

    SvaraRadera
  3. Karin: ja det är naturligt med fågelbajs men det är inte kul på (nästan) leksaker. När jag ville ha en minimås på en av modellerna så fick jag veta att det inte fanns måsar i inlandet på den tiden.
    Anonym och Hundraprocent: Modellerna är så himla välgjorda så man anar att tillverkarna har haft roligt när de höll på. Skalenligt och relativt starkt. Och väldigt fina. En del är lite trasiga så lite renoveringsarbete återstår och då får man väl vara glad för att det är modeller.

    SvaraRadera