fredag 10 juni 2011

Att njuta i skuggan

Idyllen med nässlor bakom hörnet

Åh titta!
Ett träd där man kan sitta i skuggan, så trevligt. Och ett litet bord och en liten stol, toppen! Och på bordet står en skål med jordgubbar och grädde. Ah, fantastiskt! Och t o m en korg med en stickning. Det är ju underbart!
Och jag satt mig och åt upp jordgubbarna och jag och stickade och det fläktade så sköna ljumma vindar.
Så underbart livet kan vara.
Oj nystanet fläktade ner i korgen där jag ställt den tomma skålen, attans, det kom grädde på nystanet. Nej vad det fläktar, stickbeskrivningen fläktade iväg också, över vinbärsbuskarna och landade i nässelsnåret, fan.
---
Apropå vinbärsbuskar så har de blivit angripna av något så bladen ser lite tråkiga ut. Det blir alltså ingen svartvinbärsbladsaft i år men receptet kan ni ju få. Gott att blanda i vitt vin.

SVART VINBÄRSBLADSAFT
1-1,5 liter fina blad från svart-vinbärsbuske
1-2 liter vatten
1 kg socker
2 citroner
1 msk citronsyra
1/2 tsk natronbensoat

Lägg bladen i en kruka
Tvätta citronerna och skär tunna skivor, lägg i krukan + citronsyra.
Koka upp socker och vatten och häl över.
Rör tills citronsyran löst sig, lös upp bensoaten och häll i.
Låt stå kallt i fem dagar.
Sila och häll på flaskor.
Det är lite dålig hållbarhet så använd plastflaskor och lägg i frysen.

2 kommentarer:

  1. Ett underbart häftigt väder att njuta av. Att få uppleva att det är skönare i skuggan, det är ju sånt som gör att det går att stå ut med månadsvis med 20 minus.

    Men jag skulle inte stå ut med att ha det så för jämnan ...

    SvaraRadera
  2. Jodå, mår bäst i +27, men lider svårt i minusgrader. Vinter, kyla och mörker gör mig bara ledsen och tråkig.

    SvaraRadera