fredag 29 maj 2009

Villafönster




Om man ska bygga växthus kan man göra det enkelt för sig. Köpa ett färdigt. Det jag ville ha går på åtskilliga tusen mer än jag hade.
Men skam den som ger sig för så futtiga fakta och bättre brödlös än rådlös. Bekanta skulle byta ut sina fönster i villa från tvåglas till treglas. Jag ville köpa de gamla fönstren men bekantingen ville inte sälja. Jag skulle få fönstren menade de men jag vill gärna betala och efter segslitna förhandlingar kom vi fram till 50 öre.
Vi var där när fönstren byttes och det var lite märkligt att se. Mannen i huset och min man make stod på gräsmattan och pratade. Hustrun och jag stod inne i huset och montören hade just satt ett fönster på plats och justerade det sista. Sen stängde han fönstret och det blev alldeles tyst. Vi tittade på varandra och vi tittade ut och vi såg att herrarna på gräsmattan pratade och att bilarna på vägen rörde sig, men det hördes ingenting.
Jag tänkte på mamma och innanfönstren som skulle ut på våren och sättas tillbaka på hösten, med fönstervadd och eterneller, och jag minns hur mamma och jag slet och de bubbliga ojämna glasen. Jag har dem kvar, de står i uthuset.
Men nu ska det byggas växthus, livsrum, av bekantingarnas gamla fönster. Äntligen.
Vi for hem med fönstren efter att ha betalat en krona, det blev så med momsen och öresutjämningen.
Dessvärre hade vi inte tid att sätta igång med något bygge just då så fönstren placerades i cykelförrådet,.
Där stod de länge. Och jag slogs mot mygg, bar in blomkrukor när nattfrosten slog till och satt med en filt omkring mig när det blev för kallt och dragigt och misströstade.
Skulle jag någonsin få mitt livsrum?

4 kommentarer:

  1. "Jag skriver bara Hjärtliga Gratulationer på födelsedagen, rätt och slätt", sade Gugla nonchalant till Nalle Puh och visade upp sin text:

    HÄTILA RAGULPR PÅ FÅTSKILABEN.

    Nu tror jag att jag har överlistat kommentarsystemet men det tog en stund. Verkar som om Google-kontot är den enklaste metoden att gå in och kommentera - bara att välja det under "profil".

    Mer grattis och födelsedagsbild på e-posten. Hälsa runtomkring, även kusinerna.

    SvaraRadera
  2. Grattis på födelsedagen englundskan - och välkommen till bloggvärlden.
    Ska bli jättekul att följa din blogg. I min familj har vi haft jätteproblem med kommentarer på blogspot. När man har kommentarer i en ruta nedanför inlägget som du så kan jag och många inte kommentera - om du däremot väljer popupfönster som alternativ för kommentar går det bra! Bara ett litet tips! Kram och ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Öh, jaha? ja det här är ett mysterium för mig så jag tar tacksammast emot alla tips, och gratulationer. Tack.
    Och det är väldigt trevligt att sitta i växthuset och njuta av regnet en sommarkväll, ute, men inne!

    k

    SvaraRadera
  4. It's going to be finish of mine day, except before finish I am reading this wonderful paragraph to improve my know-how.

    my website :: histoire herotique gratuite

    SvaraRadera