onsdag 19 april 2017

Denna vecka är temat skor, det föreslår Pensionären på ön
Ett stort och problematiskt ämne. Skor som statusmarkör, skor som skydd mor kyla och väta, skor som ger stöd åt trötta fötter, och skor som fullkomligt tar död på fötter.
Jag fuskar och bläddrar i boken som står i bokhyllan på toa. Köpt på Nordiska museet för några år sedan.

Men vi börjar från början
Det fanns behov av att skydda fötterna i förhistorisk tid också

Leon Leonwood Bean var kall och blöt om fötterna och kombinerade gummigaloscher med läderskaft. Det blev en klassiker

Hoppas texten går att läsa


Sedan gick det snett totalt (undrar om det fjädrar)

Och ännu värre blev det


Tja jag vet inte jag, är det verkligen en sko för friluftsliv och dåligt väder?

Ska platåskor och klackskor betraktas som tekniskt hjälpmedel kanske


Sedan kan man lägga till Kinas liljefötter och lotusskor och jämför med västerländska klackskor med 18-centimetersklackar och hela resonemanget om skofetischism. Då räcker inte min blogg till.
Mina egna skor kan vi lämna därhän, en sorglig oputsad historia.

Flera temabloggare i fliken ovan

7 kommentarer:

  1. Du får till skor på ett ypperligt och roligt sätt.
    De allra första skorna kanske man rent av skulle klara av att tillverka själv. När jag ser platåskor på bild eller bara hör ordet kommer jag ihåg en vän som löste korsord och inte för sitt liv begrep vad ordet platåskor betydde. Med fel betoning blir det riktigt roligt. Plattåskor. Så nu heter alltid platåskor plattåskor. Så är det bara. Däremot har jag aldrig ägt ett par sådana. Jag trivs så bra nära markytan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan se de där plattryggade korna för mig, en speciell ras som uppstod i de låga ladugårdarna i skogsbygderna. Eller var det en ko-ras som uppstod på småländska högplatån? Så måste det nog ha varit.

      Radera
  2. Å så roliga skor, korkskruvsklackar, fantastiskt! Jag gör i stort sett vad som helst för att slippa gå utan skor, barfotatjej det är inte jag det. Helst inte utan strumpor heller om jag ska vara ärlig, har lite fotfobi tror jag...
    Tack för ett inspirerat rubrik-inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, inte ett steg utan mina fotbäddar och dom kräver skor.

      Radera
  3. Ack alla dessa skotokigheter mänskligheten hittat på. Undrar om vi inte lever i en gynnsam period trots allt, för det är fullt möjligt att tillbringa merparten av sitt liv i bekväma skor.

    Var på Livrustkammaren nyligen med barnbarn och kunde konstatera att damerna Medici (tror jag det var) hade halvmeterhöga platåskor. För på den tiden skulle kvinnorna vara minst lika långa som männen, gärna längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnbarnen förstod att tjejerna Medici var trendsättare och nu gäller det att hänga med? Eller är det ridstövlar och dansskor som gäller, hoppas?

      Radera
  4. Så roligt att få läsa litet historia om skor genom tiderna. Ja, det var verkligen en del extrema exempel. Skor som kanske på sin höjd duger att ha på sig då man sitter :)
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera