måndag 10 augusti 2015

Trädgårdsvandring

Så här års brukar det vara trädgårdsvandringar, jag missade en i går, glömde helt enkelt. Så jag tog en promenad i min egen trägård. Vill du hänga med? Det är både tragedier och idyller och ganska spännande ibland.

Vänner och bekanta säger ibland att det är så mysigt i vår trägård, hmm, säger jag lite undvikande, det är ju skönt att kunna gå ut på gräset.

Såhär är det
Detta är rabatten man ser när man kommer ut ur huset, jag ska presentera den från höger till vänster.


Längst till höger står ett litet äppelträd som ger små goda äpplen när det orkar men det lever i skuggan under grannens häggmispel och har det lite svårt. Jag brukar ha fågelmaten i det äppelträdet med påföljd att det växer lite av varje under det. Solrosor och havre t ex och två linplantor och några saker som jag inte vet vad det är. I en gammal balja stoppade jag ner några plantor, oklart vad de heter.
Så finns det också en svartvinbärsbuske med någon form av ohyra på. Men goda bär.

De gamla penséerna har fått ett litet äldreboende intill gullriset som syrran varnade mig för när jag tog det i hennes trädgård, jag borde ha lyssnat. Därefter står sparrisen som kunde varit frodigare och framför är det något som jag inte vet vad det är och en liten funkia

Nu blir det spännande, Gräslöken står där sedan gammalt men hotas av de vita smultronen som har för avsikt att erövra världen. Tyst och stilla smyger den ut sina revor nära jorden och etablerar nya kolonier här och där. 
Någon som vill ha smultronplantor? Smultronen är goda och är man allergisk mot röda bär då är det ju perfekt.

Jordärskockorna som jag flyttade förra året har flyttat tillbaka och samarbetar med den blå bolltisteln för att kväva både stjärnflocka, kärleksört och lavendel uppifrån liksom.


Nej vi går in i växthuset istället, det är lite hoppfullare, mitt favoritställe och det är det som är själva Livsrummet.




Vindruvorna mognar snällt i år, förra året blev det inte en enda liten druva. I september kanske man kan smaka.

 Tomaterna mognar också men som allt annat är det sent. Plantorna är proffsplantor, jag fick dom av en kompis som kan sånt.



Här är ett rejält misstag, de gula blommorna och de långa fröskidorna är Tatsoi. Det är en kålsort som inte ska sås för tidigt, det gjorde jag. Den tål inte våra ljusa sommarnätterna men däremot tål den några minusgrader. Hela plantan ska bli en som en låg liten kulle, min tatsoi blev så entusiastisk över allt ljus så den blev en meter hög och gick i blom väldigt snabbt och snart finns det frö också.
Vi går ut igen. 
På andra sidan växthuset finns det flera rabatter.


Blomsterlin, så intensiv i färgen. I går kväll skulle jag visa dottern de fina blommorna men klockan var halv åtta och alla blommorna blundade, sov.


Här står material till ringblomssalva.

Mellan ringblommorna och Vainos blå, ja jag fick dom av Vaino, där står tagetes som jag sådde för att slippa skadedjur men den är nästan helt uppäten av någon anonym lite rackare.

Så det blir nog ingen mera tagetes här inte.


Nävan blommar hejdlöst omringad av penningblad och smultron. Jag måste nog göra något åt trängseln.
Och så var det nästa rabatt, även där är det påtaglig trängsel. Zebragräset har jag fått lov att ge stöd i år, slagregnen har varit för brutala. Två funkior har kommit i kläm för att inte tala om fjällvallmo och smörblomma. Och så var det penningbladet igen.


Jag får nog gräva en rabatt till, här är alldeles för trångt.

8 kommentarer:

  1. Thank you so much for the tour of your lovely garden :-)
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... who is talking ;-) I have saw the pictures from your garden, that was really lovely

      Radera
  2. Men åh vad det blommar hos dig! Och vindruvorna i växthuset! Vilken lycka att kunna äta egna vindruvor! Och ett sånt växthus sen! Förstår att du kallar det livsrummet! Där kan man hämta energi minsann! Och plocka en druva emellanåt..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja plötsligt händer det, men det var då fasligt sent i år. Men nu behöver vindruvorna SOL, de mognar inte förrän i september, tidigast.

      Radera
  3. Tack för den rundvandringen. I brist på blommor i min egen trädgård var det väldigt roligt att få följa med och se vad man KAN skapa om man bara vill.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra när någon annan ordnar och man bara får njuta, jag har några såna ställen där jag hämtar inspiration, Men jag skulle aldrig orka ordna så mycket och så fint själv.

      Radera
  4. Jösses vad det prunkar där på tundran! vad är det för högt blått där längst bort i sista rabatten? Stormhatt? Riddarsporre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riddarsporre som lever en tynande tillvaro under lönnen som bara blir större och större.

      Radera