lördag 1 december 2012

Vinterförvaring Lördagstema


Nu är det december och Olgakatt har föreslagit temad, kolla på fliken ovan
Såhär såg det ut för två år sedan, 




Tänk om man skulle kunna förvara vintern någonstans, Bara vika ihop den och stoppa ner den i frysen och så får den ligga där och torka bort. Men det blev ju ett tomrum då, en form av nollgradigt icke-tillstånd i vädret och det blev vaccum på SMHI.  Så det väl bara att acceptera vintern och göra så gott det går.

Jag minns en barnvisa som var på modet för många år sedan, jag tyckte om den då och det gör jag än. Lars Göransson skrev, tror jag.

Vem tar hand om hösten?
Vem tar hand om hösten
 när vintern blåser snål?

Vem tar hand om vintern under våren?

Vem tar hand om våren 
efter valborgsmässobål

och vem tar hand om sommaren och fåren?
Jo, haren vaktar hösten

när vintern blåser snål

och tomten vaktar vintern under våren.

Och lärkan sköter våren efter valborgsmässobål

och herden vallar sommaren och fåren.

Men nu var det ju inte vintern som skulle förvaras.
Däremot gäller det att komma ihåg att var vinterkläderna blev undanstuvade någonstans i våras. Det var ju så långt till nästa vinter och det var ju så självklart att vinterskorna skulle stå just där. Det var ju så bra ställe.
Men var var det? Tyvärr har jag ingen bild att visa på det här problemet, men jag tror alla vet ungefär. Det verkar vara ett allmänt problem.
Och det som förvarades någonstans medan det var vinter, det är också borta. Nu går jag omkring i höstskor och fryser, för sommarskorna kom ju aldrig fram i år.
Var är allting, jag tror jag måste storstäda, och sedan hittar jag väl ingenting.

Årets vinter har inte tagit sig än. Ingen idé att skotta.

10 kommentarer:

  1. Vilket fint inlägg till (ett i mitt tycke) väldigt svårt tema eftersom jag i princip inte vinterförvarar något. Tänk att jag, som sjungit den sången med mina barnkörer hundratals gånger inte kom på den visan...
    Ha en skön helg önskar
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst var det ett knepigt tema men det är bra, då får man tänka lite extra.

      Radera
  2. "Att stoppa undan vintern på något smidigt sätt, eller försöka vinterförvara sig själv så smärtfritt som möjligt, det är frågan." Sa Hamlet och begrundade den döskalleformade snöboll han höll i sin hand...

    PS Träffade en kompis till Ina som just kom till huvudkommunen från Mora i går kväll och hon utbrast förvånat att det är mer vinter här än där. Om det kan vara någon tröst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja självklart var det så han sa, det är ju så svårt med översättningar.
      Inte är det mycket till vinter än inte, men vi brukar vara lite sena i starten och satsar på snö till Vasaloppet i stället. Jag skulle ju ha fångat upp den där kompisen till yogan, hm. Kommer hon tillbaka?

      Radera
  3. Ibland tycker jag att det kunde vara bra att ha möjlighet att förvara olika årstider för att kunna ta fram dem när man själv vill. Litet nu och då när andan faller på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och dela med sig om det blir över av någon sort, jag skulle kunna bjuda på en massa vinterdagar för mina skulle lätt bli över. Och hur skulle det se ut om man sitter där med en stor driva vinter på sluttampen.

      Radera
  4. När det gäller vinterförvaring så ligger vi människor lite efter i utvecklingen. Våra brunbjörnar har kommit på det där för länge sedan då de går i ide över vintern. De har dock ett problem på våren då de vaknar och är hungriga, det finns inte så mycket att äta ifall de är morgonpigga så det är därför de ger sig på soptunnor och liknande "serveringar." Så var det där med snön. I Mora har vi kommit på att det är viktigt för Vasaloppet att det kommer snö i hela landet så att invånarna får upp suget att åka skidor. Det är därför som vi har en hemlig överenskommelse med SMHI om att fördela ut snön till andra orter än Mora under större delen av vintern. Själv är jag skotträdd så det passar mig förträffligt. Träna på nu med skidorna fram på vårvintern är ni välkomna hit och åka skidor i våra välpreparerade skidspår mot en numer (sedan i fredags) laglig avgift. Vi infört detta i stället för trafikavgifter som man har i Stockholm.
    Pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dåligt morgonhumör är inte att leka med, kan man inte servera frukost till björnarna så dom blir lite vänligare. Lite mera nallebjörn liksom.
      Men vad det gäller skidor måste jag utfärda en varning. Sporten är farlig, det är jättehalt och om det dessutom lutar är det ännu farligare.

      Radera
  5. Att gå i ide verkar vara en förträfflig vinterförvaring! Det lär ha att göra med en viss sorts brunt fett som fixar att man sover gott och t o m föder barn i sömnen!
    Men jag gillar det här med årstider och ljusförändring; egentligen är det bara november jag gärna skulle slippa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måtte vara skönt att tycka om vintern. Jag skyller på vallonblod även om det rysligt långsökt, men snö och kyla gillar jag inte.

      Radera