måndag 22 augusti 2011

Hur blir garn till?

ABC för undrande auktionsbesökare, vindsstädare, loppisfyndare m fl som undrar vad i hela friden är detta? Jag har nämligen kommit på att väldigt många (unga) människor inte har en aning om textilslöjd.

Kardor, till för att ”kamma" ullen så att fibrerna ligger parallellt. Ullkammar gör samma sak, fast bättre.

Ullkammarna är gjorda av en gammal bärplockare

Spinnrock, sällan komplett, häckar på vindar
och i äldre vardagsrum
 Spinnrock används för att tvinna ihop fibrer till tråd, det går bra med en slända också.
När man spunnit garnet så får man ett entrådigt garn och man vill oftast ha tvåtrådigt eller tretrådigt.  Även det kan man fixa på spinnrocken om man inte gör navaho-varianten som Emma beskriver i bloggen på sin hemsida.


Själva bobinen återfinns ofta som blombord
Bobin, och bobinställning, används för att linda upp garnet inför varpningen, vanligtvis har man många bobiner med garn i olika färger om man vill ha randigt tyg. Numera blir bobinerna ofta benställning under brickor eller blomkrukor. Jaja, det är väl också en sorts återanvändning. 
Bobin i bobinställning, ymnigt förekommande
på auktioner och loppis
 Härvil används för att göra härvor, lyxvarianten är knäpphärvil. Det är alltså inget skällsord. Karin beskriver vad det är. Den har jag ingen bild på.
Härvsträckare eller nystvinda

Härvsträckare, när garnet släpps lös knorvar det lätt ihop sig och då kan man fukta det och sätta det i härvsträckaren. En överflödig lyxpryl tycker jag, den kan användas som nystvinda också.



Undrar vad det blir för timpenning på en vante?

8 kommentarer:

  1. Du år bra insatt i ämnet! Hoppas textillärarna också har dessa kunskaper!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder och praktiska prylar. Och vilka komplicerade vardagskunskaper som krävdes för allt detta, som väl var varje kvinnas plikt (och lite nöje också skulle jag tro) en gång i tiden. Utplånade kunskaper på sina håll och tack alla ni som vidmakthåller dem!

    SvaraRadera
  3. Bobiner har jag bara sett som blompiedestaler, ja. Tack för upplysningen.

    Men jag tror väl inte att man kardar lin? Det är väl häcklor och sånt till det. Jag har för mig att det är en bänk med en "ullkam" i mitten som man dänger ner linet i och sen drar ut det.

    Att köpa (antik) spinnrock kan vara vanskligt. Ofta är själva "ull-blir-tråd"-delen borta. Kvar är ställningen, hjulet och trampan. Det är som att säga att man säljer en bil men bara har en motor och en gaspedal till salu, själva idén med apparaten går inte att genomföra.

    Och för Guds skull! Alla såna där u-formade träbitar med krokar på och en järnpinne rätt igenom (det ser lite ut som en grekisk bokstav som jag tappat namnet på) är INTE BRÅTE! Inte heller själva spolarna ("trådrullarna" och trissorna) som ska sitta på järnpinnen. Och sära inte på de här grejorna som passar ihop!
    Det finns inga standardiserade mått så allt som passar ihop ska hållas ihop.
    (Det är det ovanstående som är "ull-blir-tråd"-delen.)

    Angående sista bilden så har jag lärt mig att ett övertvinnat ullgarn blir rakt om man sköljer det i så hett vatten som händerna klarar och sen dänger det (tänk: snurra det för att centrifugera bort vattnet, men låta det träffa något).

    SvaraRadera
  4. Sen kom jag på en annan sak, apropå Karins blogginlägg om saken. (Korsbloggning det här ...)

    Inte bara sakerna och deras funktion glöms bort. Orden, termerna, försvinner också!
    Jag är på ett forum om spinnande på ravelry och vi har uppmärksammat att vi kör lite svengelska. För orden finns (kvar?) i engelskan, men vi har glömt dem på svenska.

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt Cecilia, man kardar inte lin.
    På ett loppis tillbringade dottern en god stund med att komplettera ett par spinnrockar, alla delar fanns men alla långa pinnar låg i en låda och alla krokiga i en annan osv.
    Lite märkligt och mycket retfullt är det alla många textiltermer blir rödstreckade medan snickeritermer inte blir det.

    SvaraRadera
  6. Lisbeth, det är så snopet att det är ju bara teoretiska kunskaper, i alla fall när det gäller spånadskonsten, jag har försökt att spinna och det går bättre nu när höger tumled är opererad men det är nog inget för mig. När jag är klar med alla "måsten" så ska jag bli eremit och lära mig sticka spetssjalar.
    Förresten, blir man klar, någon gång över huvud taget?

    SvaraRadera
  7. hej, jag ser att du har en likadan spinnrock som jag, den röda.
    Vet du något om din, jag har köpt min på Röda korset i Uppsala.
    Det står SHH eller HHS och ett M eller W på min.
    Den funkar jättebra, det var en stor och en liten spinnvinge med.
    Det var svårt att hitta spolar så jag lät tillverka 4 st.
    Det vore skoj om du vet något. Hälsn Britt

    SvaraRadera
  8. glömde att min är också röd men inte så klarröd som din.

    SvaraRadera