torsdag 29 juli 2010

vindruvorna ruttnar?


Oj vad händer med vindruvorna, håller de på att ruttna? Det kan inte vara möjligt, varför blir de mörka? Javisst ja! De ska ju bli blå, De håller på att mogna!!
Ja ursäkta amatörens okunnighet, förra året fick jag åtta-nio vindruvor så jag är inte så rutinerad i detta med vindruvsodlandet.
Jag tyckte jag var väldigt brutal när jag tog bort varannan klase och knipsade av entusiastiskt växande grenar. Jag bad om ursäkt hela tiden. Nu är det massor med klasar men de flesta har några fruktämnen som den inte utvecklat. Det verkar ganska normalt det också.
I höst ska jag gräva bort humlen som står intill uthusväggen och blir uppäten av små gröna larver vartenda år. Där ska jag sätta en vinstock som förhoppningsvis klarar att bo mot sydväggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar