fredag 16 mars 2018

Lopp och att kvarta är Veckoteman

Jodå, visst är det vackert
Heter det teman eller temata?
Nå hur som helst skulle jag skriva om Lopp, det ligger ju nära till hands med Vasaloppet inpå knutarna. Det borde heta Vasaloppen för de blir bara flera och fler lopp. Nu är det drygt 20 lopp. Svärmor frågade en gång var vi skulle fira Vasaloppet, det är något av en lokal helg. Numera är det en hel vecka på vinter och två veckoslut på sommaren.
Ca 60 000 pers mer än vanligt ska rymmas i trakten under vintervasan. Lokalbussarna är gratis, man vill inte ha en enda onödig bil i centrum. Hemtjänstpersonalen m fl yrkesgrupper gruvar sig. Men förståelsen är ändå stor, man vet ju att väldigt många av besökarna både äter och sover och handlar. Många lokala föreningar tjänar en slant på att hjälpa till.

Hotellrum finns inte att uppbringa. Det är nu kvartandet kan bli problem.
Många ortsbor flyttar ut till fäboden och hyr ut hela huset till skidåkare.
De två ryssarna som bott hos en familj under Vasaloppet i flera år fick verkligen problem. De stod vid huset och det var tomt och till salu. En granne hittade de två bekymrade ryssarna och hon erbjöd dom att bo i gästrummet. Sedan kom hennes make hem och blev upprörd och ifrågasatte lämpligheten i att hyra ut till ryska maffian. Senare på kvällen satt alla tre herrarna i soffan och skålade i vodka.

Dotterns stuga med begränsad utsikt
En kväll för några år sedan ringde min granne och sa med panik i rösten att "dom brukar alltid bo hos mig men nu orkar jag inte med dom, kan dom få kvarta hos dig?" Jodå.
Det var två synnerligen självgående herrar. Vi märkte inte mycket av dom mer än att dom var borta på morgonen och efterlämnade några hundralappar på köksbordet. De återkom några år, ibland var familjerna med.

Knepigare var det när gamla kurskompisen ringde och undrade om jag hade tips om var man kan kvarta med två släktingar från Japan. Visst, välkomna.
Ganska snart insåg vi att dom inte skulle klara av starten utan handfast vägledning. Maken körde dom till starten i fyratiden på morgonen, såg till att dom fick på sig nummerlapparna och att chipen satt kring fotlederna. Sedan körde dom som bara japaner kan.

Undrar hur grannarna har det, dom syns inte längre
Men årets kvarting tog nog priset, jag hade tänkt åka på en ullfestival men mådde dåligt och ställde in den resan och det var ju tur för plötsligt ringde telefonen. Någon sa att någon hade sagt att de skulle få bo hos oss. Ok..? jo jag hade pratat med någon om det i höstas men sen inte fått något besked trots efterforskningar.
Skrapig mobil, dålig mottagning och ovan dialekt, det kan bli hur fel som helst. Men jag uppfattade att det var två som skulle komma. Inga problem, välkomna! Men några skulle komma med tåg och några med bil. Öh.. hur många? Två lag var det, som skulle åka stafettvasan, två dagar senare.
Allt går att ordna och trevligt folk kan man alltid klämma in och det gick den här gången också.

Det är knackigt med bilder från Vasaloppen, jag har hållit mig undan nämligen.

Vattenpumpen i fäboden har knappt näsan över ytan
Fler temabloggare i fliken ovan.

4 kommentarer:

  1. Oj! Oj vad många kvartingar och oj vad bra att allt går att fixa och OJ vad mycket snö!

    Det heter nog vilket som, teman eller temata. Fast ska man ha bestämd form blir kanske teman smidigast: De här temana (eller ännu smidigare "Dessa teman").

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är snön verkligen problem och hur det gick med grannens uthus ska vi bara inte prata om. Jag vet att det stod en fin soffa på uthusvinden.

      Radera
  2. Ni är beundransvärda ni dalkarlar! Gästfrihet ut i fingerspetsarna, verkligen. Uffe och jag har skrattat glatt denna måndagsmorgon åt ryska maffian och vodkakväll i soffan. Allt går att lösa!

    SvaraRadera
  3. Men hur går det med drivhuset?
    Har det blivit ett växthus igen?

    SvaraRadera