lördag 18 november 2017

Hysterisk jul och plasten i mitt liv

Det är ganska avslaget här, det där med julhysterin tog sig aldrig, vi slipper sånt här i skogsbrynet.
Frid råder.


Plasten i mitt liv fick inte heller plats riktigt. Jag satt här och tittade mig omkring och såg inte så värst mycket plast fast när jag lyfte blicken såg jag att lampan över köksbordet nog är gjord av någon sorts plast och rönnbärsklasarna som jag hängt på kan väl få föreställa juldekorationer.



Plastkassarna blir mer och mer sällsynta och om 20-30 år kommer vi kanske att vårda dem ömt och förvara dom i mörker för se! Man äger en äkta plastkasse!

Återanvändandet står som spön i backen och på AfroArt säljs både troféer och draperier.  Kapsylerna till diverse förpackningar blir det mängder av, någon hade dom som skydd under stolsben. Fler förslag?




Återanvändning är nog bra men ska man återanvända till dekorationer så känns det tveksamt, om det inte är väldigt bra gjort. Att återanvända stora pet-flaskor till miniväxthus till känsliga små plantor är ju bra men sen då?

Det här är nog det mest korkade plastgrej jag sett. Det är en kittelkrok som man hänger kitteln i över elden i den öppna spisen och de brukar vara bra smide i prima järn. Den här är i plast och förhoppningsvis avsedd till en blomkruka. Dumt.


En bra grej är däremot den här väska som i och för sig ser väldigt plastig ut men gjord av sockerrör. Hinsaväskan heter den. Tack för den Olgakatt, den är väldigt bra att ha kardorna i bl a.


Flera temabloggare finns i fliken ovan. Den här månaden är det Olgakatt som hittar på teman



10 kommentarer:

  1. Slöjd av ditten och datten... inte alltid så lyckat, det kan jag verkligen hålla med om. Och all denna varuförfalskning av plast - fy säger jag bara.
    PS
    även ByFånen skriver numera emellanåt på byfanen.blogspot.se
    DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ett begrepp här i huset, när någonting försöker vara något som det inte är så säger vi att det är plastblommor och stockpanel.

      Radera
    2. Den ska jag genast anamma. Hur kom man på stockpanel? Jag hoppas att företeelsen i fråga är rödlistad och svårt utrotningshotad!

      Radera
  2. Snygg lampa och fina juldekorationer! Alldeles lagom, ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst gör det, men i jul blir stugan full och det kanske bör vara någon tomte också. Bonader! det måste vara julbonader, jag tro att jag har några jag fått av svärmor.

      Radera
  3. Sockerrörsväska? Man baxnar! Det är numera nästan omöjligt att genom att titta och känna kunna härleda vad olika grejer är gjorda i för material. Fantasin sätter inga gränser. Kanske jag ska gömma undan några plastkassar som barnbarnsbarnet kan få ärva? Något som är hett eftertraktat nu på loppis är gamla trägalgar med inskription varifrån de kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad kan tänkas bli antikt i framtiden? Hur många kaffeburkar har man inte tvättat penslar i och sabbat på alla möjliga sätt, nu finns det några på loppis och dom är dyra.
      Men galgar, det hade jag inte kunnat tro.

      Radera
    2. Gamla trägalgar har jag alltid älskat! Har t.o.m. en som min far gjorde i slöjden för snart 100 år sedan. Pappersetiketten med namn och klass sitter kvar.

      Radera
  4. För ett antal år sedan var plastkassar hårdvaluta i Östeuropa och kallades ibland ”polsk attachéväska”!
    Vi ska motarbeta dumhet, nedskräpning och slöseri, inte plasten i sig!

    SvaraRadera