söndag 1 oktober 2017

Höstsöndag

En söndag i oktober och det regnar inte, alltså måste man ut i skogen.
Vi har lingon så det räcker men svampen måste ju också bärgas. Alltså for vi till svampskogen men det är ju lite trist att det är så svårt att se dom. Förra veckan när vi var i skogen så skulle vi plocka blåbär, om det fanns och lingon men också titta efter svamp. Det gick inte att ha tre fokusområden. Man måste liksom ställa in siktet på svamp, idag var det trattisar som gällde.

Jomen det är några trattisar intill tallstammen!... och där ... och där ... och där. 
Nu när jag zoomar så undrar jag om jag fick med mig allihop.


I över två år har jag tjatat om att jag skulle upp på Gesundaberget. Vår syjunta, dvs Mora Hemslöjdens Vänners syjunta åkte till asylboendet  på Gesundaberget minst en gång i veckan i två år och då och då sa jag att det skulle vara kul att åka upp till toppstugan och äta lunch.

Det blev aldrig av. Oftast var det någon som hade brådis hem och jag hade bilen så det var bara att åka. Ibland låg det ett moln över toppen, och ibland glömde jag bort det helt enkelt.

 Men idag hände det! Vi var kaffesugna när passerade avtagsvägen till berget och toppstugan hade öppet, sista dagen för säsongen. Och det var (nästan) inte molnigt.

3 kommentarer:

  1. Oj, vilken utsikt! Och svampen! Grattis!
    Här har vi också varit ut i svampskogen och hittat både det ena och det andra.

    SvaraRadera
  2. Grattis, toppen att du kom upp på toppen!

    Får man påminna om veckotemat? Veckans tema är blek och jag undrar om inte den där ljuvligt ljusa utsikten skulle kunna kallas blek, med lite god vilja. Annars kan man ju alltid ta en selfie som temainlägg, efter denna solfattiga sommar.

    SvaraRadera