lördag 2 juli 2016

Odlingarna och växthuset, men annars mår vi bra.

Det är lite småtråkigt i trädgården, det blir 10 äpplen på det ena trädet och det andra trädet hinner vi inte få något med av för getingarna hinner före. Sparrisen blev det inget av i år och vindruvor får jag bara några klasar.

Men växthuset står kvar och där kan man ju sitta och må bra.
Men det tog sin tid innan vi kom så långt. Först stod det en jättebjörk i det hörnet av trädgården. Den ville jag ha bort så jag ringde till elbolaget och frågade med gammelknarrig stämma om det var noga med de där el-ledningarna eller om jag kunde ta ner björken själv. Dagen efter kom elbolaget och fällde björken i etapper eftersom den inte fick plats på tomten liggande.

Sedan byggde vi växthuset, det tog fem år.


Först skulle björkroten bort



ett år hade jag ett trädgårdsland i det där hörnet


Men hoppet spirar och jag hade köpt fönster från en skola som bytte till isolerglas.


Det här med att ha mannen på glastaket var lite äventyrligt



Mågen var lite lättare och lite mera akrobatisk


Vintertid är det ett svinkallt drivhus med grannens hjälp 


Farmor satt gärna och stickade strumpor i växthuset


Ibland blir det vindruvor, i år blir det bara fyra ynkliga klasar


Men kaffe och kakor i växthuset är inte så dumt det heller. Ett bra arbetsställe med bra ljus och det går alldeles utmärkt att sova en skvätt på den korta lilla soffan.

4 kommentarer:

  1. It looks just like a little perfect place, well, for anything really :-)
    xx

    SvaraRadera
  2. Du vet väl vad vår faster sa när frosten tagit alla äppel- och bärblommor? "Jamen hörni, nu blir det lugnt och skönt i höst!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ackja. Och nu stundar bärsäsongen. Det ska bli roligt, som drängen i Lönneberga sa beslutsamt när han skulle köra dynga.

      Ps, det lär ska bli mycket hjortron i år, väldigt kul att klafsa runt på myrarna, tjo, Ds

      Radera