måndag 12 oktober 2015

lördagsblogg Havets bröd

Sorry, blev visst lite sen. Jag har haft annat för mig och lördagar kommer ju så plötsligt nu för tiden.

Havets är lite långt borta för att jag ska finna naturliga brödämnen och stort är det också, havet alltså.
Men Mashavet kan ju eventuellt duga, dvs Siljan. Men i så fall blir det lax som blir Havets Bröd.

På vårvintern smet 70 000 glada laxar från en odlingskasse och alla fiskeintresserade stack iväg och drog upp lax efter lax. Grannen som inte har någon frys drog upp ca 300 kg. Jag har frys och härbärgerade ganska mycket. Vi är lite trötta på lax nu den sista fick grannens hundar häromdagen.

Men om jag tänker mig Havets bröd verkligt konkret så blir det mat av tång och alger.

Jag skulle köpa kaviar på burk lite tankspritt tog jag en burk i hyllan, när jag kom hem såg jag att det stod Tångkaviar på burken. Det finns många fabrikat och det skummaste är nog det som heter Pålägg.

Jag värjer mig mot begreppet Pålägg, på tub.
Däremot har jag inget emot mat som är tillverkad av tång men tillverkarna kan väl ge det ett vettigt namn.

Mat ska vara hel och ren, och ärlig ungefär som moster Frida hävdade att man skulle vara, alltid. Det är nog från henne som begreppet tjatmoster kommer.

Folk får väl vara klädda som dom vill men mat ska vara hel och ren och ärlig anser jag, även havets bröd.

6 kommentarer:

  1. Härlig kvinna tycks moster Frida ha varit, tjatmoster eller ej.
    Jag håller med, mat ska vara hel och ren och ärlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en mycket rättrådig dam, och så hade hon med sig polkagrisar när hon kom till jularna.

      Radera
  2. Var den god? Tångkaviaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, helt ok, Jag har ju inte så tätt mellan smaklökarna så jag kan kalla mig finsmakare.

      Radera
  3. Mat ska verkligen vara ärlig! Vegetarisk kaviar låter ljug i mina öron. Över huvud taget har jag svårt att förstå varför vegetarianer så ofta försöker efterlikna djurisk mat. Mat av alger är helt i sin ordning f ö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja som vegetariska köttbullar och allt annat som försöker påstå att det är något det inte kan vara. Livsmedelsindustrin verkar ta till allt fulare knep för att få oss att köpa uppblåsta lögner.
      Att äta mat som är så lite processad som möjligt känns allt viktigare.

      Radera