måndag 5 december 2011

Konst och hantverk hela helgen


Den här helgen har varit fylld av vackra bilder vackert hantverk trevliga människor och ett riktigt skitväder.
I Gävle hade Lisbeth Wahlberg vernissage. Här och här finns artiklar om det. 
Fantastiska textila bilder, nålningar skev en reporter.  Broderi, nej inte riktigt men stygn och ibland broderi och mycket applikation och mycket färger och mycket bra gjort. Jag blev så till mig så jag kom inte mig för med att ta upp kameran. Det var slarvigt. F’låt.
Emma kan man se mera av på Emma Frost

På söndagen var det öppet hus på Sätergläntan. Verkstäderna befolkades av engagerade elever som slöjdade och berättade. När man lever internatliv i en så stimulerande och fokuserad miljö så är det naturligtvis lätt hänt att bli nörd och blir man inte det så är man inte riktigt seriös.

Fin söm på skjortan

Går man på träutbildningen så vet man att trä är ett oslagbart material som kan användas till det mesta. Smideseleverna vet att järn är suveränt. Väveleverna mår väldigt bra för vävning är rytmiskt, färg och form, matematik och hjärnträning och diagonalrörelse och så nyttigt så det är nästan som yoga.

Sömnad ska vi bara inte prata om, det är ju nästan det bästa av alltihop.

Kjortelsäckar är ett underskattat hjälpmedel
 Det fanns så väldigt mycket fint och är så inspirerande och om jag gnetar och spar riktigt så kanske jag kan få ihop till en kortkurs av något slag. Men vilken?

Tröjor till skånska dräkter

Vilka vantar !!

Den optimala julklappen till sticknörden



Men när vi var i Gävle passade vi på att titta in på IKEA och för att köpa lagerhyllan Ivar. Ivar är slut och säljs inte mera. Vilket jag anser vara upprörande! Och så träffade jag på en "broderad" kudde, dvs en binge full med exakt likadana kuddar som kostade nästan ingenting. Det gjorde mig tankfull. Hur mycket betalt fick de som fick fram materialet, transporterade, bearbetade, formgav, sydde, paketerade och så alla mellanled?


Det var skönt att komma till Sätergläntan efter den kuddhögen.


4 kommentarer:

  1. Den där gråvita grytlappen? En evighetsmaskin, eller? Men var börjar och slutar tråden egentligen?

    SvaraRadera
  2. Tråden tar aldrig slut, man stickar runt, runt, runt. Perfekt för den som är stickberoende och det är ingen risk att det produceras en massa fula onödigheter.

    SvaraRadera
  3. Va?! Finns inte Ivar längre?
    Betyder det att "han" har avlidit?

    Eller lever han så länge det finns nåt exemplar i nån vrå nånstans? Hm, filosofisk fråga ...

    SvaraRadera
  4. Visst är det upprörande när gamla pålitliga Ivar plötsligt inte finns längre. Ersättningshyllan var en tråkig brädhög av dålig kvalité. Men om sanningen ska fram så fanns Ivar tydligen kvar på andra Ikeavaruhus, dock icke i Gävle.

    SvaraRadera