tisdag 26 juli 2011

Gäddan


Läskigt djur, bäst att så bredvid pappa

Johan i skogen  garvar skinn och ville ha fiskskinn. Jag spred ryktet till Ubbe som är en hejare på att fiska, bl a. Han kan svamp och bär också. En dag kom han med en svart plastsäck med ett hiskligt djur i. En gädda på 5,7 kg, den påminde starkt om en krokodil, en liten visserligen.
Den skulle flås och skinnet skulle läggas i frysen tills det var dags.
Utrustad med gummihandskar, gamla tidningar och kniv närmade jag mig monstret.
Jag skar loss skinnet kring stjärten (på gäddan) och tog tag i stjärten med ena handen och skinnet med den andra och drog. Finns det någonting som är halare än gäddor?
Till slut fick jag tillkalla hjälp, helt enkelt för att gäddan var för lång.
När gäddan var befriad från skinnet, eller i det här fallet, skinnet var befriat från gäddan så stod jag ju där med en naken jättegädda. För träig att äta, färs kanske?. Nja inte i rötmånaden. Jag gick till grannen och frågade om hans jakthundar ville ha den. Det ville dom väldigt gärna. Och vips var jag av med fem kg gädda.
Nu väntar jag bara på garvaren.
Dagen därpå kom grannen hem med en 6 kilos … Mycket skinn blir det.

2 kommentarer:

  1. I den där takten kan det ju utan vidare bli en gäddskinnslångrock! Hoppas vi får se slutresultatet, dvs skinnet i sin nya skepnad.

    SvaraRadera
  2. Jag skickade ett sms till Ubbe och sa att det räcker snart till en sjöjungfrudräkt och han svarade att det ville han gärna se. Hehe, skrev han också, vad han nu menade med det.

    SvaraRadera