onsdag 8 juli 2009

regn och böcker

Det regnar och det gör det mycket ihärdigt, Ett brofäste har gett upp i Leksand, det är kaos i Borlänge och vatten överallt. Min regnmätare har svämmat över.
Man kan inte vara ute säger de som inte har förstått det här med växthus. Klart man kan vara ute i växthuset när det regnar, då är man ju ute, fast under tak.
Jag sitter i Växthuset och läser Hanne-Vibeke Holst. Hon kan skriva hon! Det var hon som skrev Kronprinsessan, Kungamordet, nu håller jag på med Drottningoffret.
Visst blir det lite kallt ibland med jag har en värmefläkt och en filt som hjälper till, sedan får det regna och blåsa bäst det vill.
Ibland sitter jag där och funderar över vad det är som gör att jag mår så bra där. Det är ett behov. Möjligen är det en form av ljusterapi, och kanske den fuktiga luften och värmen.
Jag läker i växthuset. Vilket jag med eftertryck förklarar för maken; känner du hur skönt det är, ser du inte hur bra jag mår? Det är varmt säger han och går ut och sätter sig i kylan och snålblåsten, det trivs han med.
Häromdagen såg jag en annons om en liten rottinggrupp på EM-möbler. Vill ha, tänkte jag och åkte och tittade på den medan jag ändå hade vägarna förbi. Sedan ringde jag till maken och föreslog att han också skulle kolla. Så gjorde han och rottinggruppen föll på läppen och han köpte den. När jag kom hem efter en minisemester hos syrran så stod den på plats, det var bara att slå sig ner med bok, chokladkaffet och svärmors havrekaka. Jag börjar lära mig att ha semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar