lördag 30 mars 2013

Visst, jag är frånvarande men alls inte ointresserad.
Mars månad halkade iväg och ajöss med den. Tack Gnuttan för teman i mars men jag hann inte riktigt med. Återstår att se vad Byfånen hittar på och om jag hinner med och koncentrera mig på något annat än jobbet.
Undrar vad detta kan vara, nej det är inte skrot, det är museieföremål.

I övermorgon är det första april och vi har inte hittat på något nästan trovärdigt lur i år. 2004 publicerade vi den här nyheten.

Still going strong

"Turister får jakträtt
Utländska turister kommer att erbjudas älgjakt under en försöksperiod på två år.
Det föreslår Gösta Frost i Mora och han räknar med stöd från både EU och regeringen.
Försöket kommer att starta i augusti och begränsas till Dalarna.
Turister från utlandet är inte intresserade av köttet utan enbart själva jakten och därför kommer jakten att bedrivas med färgkulor som inte skadar djuren utan enbart markerar träff.
Den färg som ska användas vid älgjakten är reflekterande och naturligtvis miljövänlig.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det mycket fördelaktigt menar trafiknämndens ordförande Gösta Frost. De älgar som blivit träffade får reflexfläckar på sig som gör att de snabbt upptäcks om de springer ut på vägen. Därmed kommer antalet älgolyckorna att minska och älgarna finnas kvar och kan återanvändas i riktiga älgjakten. Gösta Frost vill gärna att jakten utökas till att omfatta rådjur också men inser att älgarna är ett populärare villebråd.
Vinsterna blir många, dels betalar turisterna för jakten, dels minskar älgolyckorna och dessutom får sportaffärerna sälja utrustning.
Nu uppmanar Frost Siljanturism att börja marknadsföra älgjakten utomlands."

Det nästa genomförbara förslaget dök sedan upp lite här och där.

Året därpå hade vetenskapen och skidsporten i samarbete utvecklat LCD-valla. Dvs ett belag som applicerades på skidorna och en sensor som styrde belaget i förhållande till underlaget. Tyvärr har jag tappat bort texten men det var i alla fall en välrenommerad professor som uttalade sig synnerligen sakkunnigt. Det lät väldigt bra och bilden togs vid Vasaloppsmålet och skidorna var försedda med en sensor bestående av en tändsticksask klädd i svart eltejp.

Men i år är det tomt i lurerihjärnan. Det måste ju bero på att jag är så ärlig.
Men den här är ju rätt bra.

Ursäkta men nu måste jag gå och jobba.

4 kommentarer:

  1. Det var som sjutton – Internet har kommit till vägs ände (upptäckte jag när jag följde en länk)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Älgskämtet borde någon ta på allvar. Så otroligt praktiskt att få älgarna reflexmärkta!

      Radera
    2. Hööru den länken om Internets sista sida snodde jag ju från dig.

      Visst är älgjakten bra och eventuellt genomförbar, LCD-vallan är kanske snart en möjlighet.

      Radera
  2. Man kanske ska ta länkrådet ad notam. Synd att sitta här vid datorn när solen strålar från en molnfri himmel. Ska snöra på mig gympadojorna och försöka röra ben och fötter lite fortare än vanligt. S.k. lunkning...

    SvaraRadera