onsdag 30 mars 2011

Spetssjal, kampen går vidare


Spetssjal
Dom är så tjusiga, lätta, skira och lagom varma. Mer än dekoration än en sjal. En vacker sak att gömma en skrynklig hals i.
Jag vill så gärna ha en, dvs, jag vill göra en. Egentligen vill jag göra många och jag har börjat på många. Och börjat om, och om igen.
Det är svårt att repa upp luddiga garner så jag får dra av tråden och börja om igen.
Suck
Till slut köpte jag ett pedagogiskt garn, lättstickat och lätt att repa upp och lätt att räkna maskor och se vad som händer.
Så skulle jag skaffa något fiffigt att märka ut mittenmaskorna med. Det finns mycket hjälpmedel men några små plastmojar för 74 kronor vägrar jag att köpa. Det fick bli den enklare varianten. Gem skulle kanske också fungera.
Nej, skam den som ger sig, på’t igen. Men det är väl som Cessi säger Lyd order och tänk inte. Som i lumpen, Tänk inte, det bara förvillar hjärnan.

3 kommentarer:

  1. Jag är säker på att du kommer att åstadkomma något riktigt vackert, jag tror inte du ger dig!

    SvaraRadera
  2. Lycka till. Gör bara maska för maska så ska du se att det blir en vacker sjal att dölja eller framhäva med.

    SvaraRadera
  3. Ett pedagogiskt garn kan vara fiffigt. Jag fick mig en extra sjal på det viset. Skulle ju bara kolla lite på hur det blev jue ... och sen när jag var klar med min svarta skira swallowtailsjal så fortsatte jag med "stickprovet". Och det var ju smart för då fick jag mig en själv också, den svarta gav jag bort.

    Gem eller säkerhetsnålar är jättebra. Sen kan det vara bra med säkerhetsnålar när man kollar om det blivit rätt. Har det inte det så kan man lätt märka ut det felaktiga stället med säkerhetsnål.
    En "fisk" kan också vara bra om man behöver räkna varv.
    (Hm. Fisk måste jag nog blogga om för jag tror inte jag beskrivit den.)

    SvaraRadera