lördag 8 december 2012

Värmekälla

Lördagsbloggarna ägnar sig idag åt värmekällor, det har Olgakatt föreslagit. Resten av gänget hittar du under fliken ovan.

 Och värmekällor har vi gott om i det här huset, de viktigaste har jag på fötterna.


Farmor (90+) stickar raggsockor, men nu börjar det bli svårt att sticka hälen, jag måste lära mig det, jag har ju aldrig behövt kunna det.


Den öppna spisen i källaren går det att elda i, den är alldeles för stor för det lilla rummet. Hade jag inte varit totaldäckad i influensa och feber  när den murades så hade jag nog kunnat styra upp det lite i alla fall. Nu står den där den står och är inte så lätt att flytta på.


Vedspisen går det alldeles utmärkt att elda i och jag gör det ofta och gärna och nu har jag lagat mat på den i flera dagar. Pensionären gjorde ju ett "fynd" på auktion och köpte 15 kubikmeter spisved så vi klarar oss ett tag.


Huvudsakliga värmekällan vintertid är pellets, den här lådan skulle jag vilja mata med socker och knäckebröd om det vore så att det vore så.


Den föredrar dock pellets. Det är alldeles underbart att bara trycka på knappen och så blir det varmt.


Solfångaren är också alldeles underbar, i alla fall när solen lyser på den. Nu blev det ju lite snopet i somras och vintertid kan man inte förvänta sig så många grader från det hållet men vänta bara tills vi kommer fram i mars!


Kakelugnen är inte i bruk mer än att jag tänder en massa ljusstumpar i den, bara för att det ska se ut som eld. Muraren som satte upp den hävdade att det inte var någon konst att sätta upp en kakelung. Tyvärr var han en klåpare och en flasuv (skrytsam, gapig, slarvig person) så det går inte att elda i den.

11 kommentarer:

  1. Ack dessa flasuvar, vad de kan ställa till med!

    Men å andra sidan: i så fall är det ju lite mindre problematiskt att möblera om. Om kakelugnen ändå ska fixas någon gång kan det vara lika bra att flytta den en bit. Vill minnas att du ville ha den någon decimeter år höger. Eller kanske vänster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möbleringen är ett jätteproblem, den bara står där och jag skulle vilja ta bort den men stöter på patrull och att flytta en rökgång är inte lätt. Å andra sidan finns det många andra byggprojekt att välja på, köket t ex.

      Radera
  2. Mysigt med eld i vintertid! :)
    Hälsa raggsockestickande farmodern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra men jag ska nog visa bild på dig också annars kan det vara svårt att minnas, det var ju några år sedan ni träffades

      Radera
  3. Tocken flasuv! Han borde få eld i ändalykten, så han fick känna på hur det ska kännas när man har en värmekälla.
    Flytta kakelugnen några centimeter hit eller dit? Knappast någon större konst kan jag tro;)...sälj kakelugnen, så blir ni av med den på ett trevligt sätt. Får plötsligt pengar över, för nog är det lite lyx att ha den för några ljusstumpars skull
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag för saken på tal ibland men det är inte så populärt. En liten kamin skulle vara helt ok för det rummet faktiskt. Dessutom står det ett piano i rummet och det får vi inte göra oss av med för barnen. Men jag vill kunna möblera!

      Radera
  4. Varma sockor är härligt! Kära mor min stickade alltid förr, nu vill inte fingrar och händer mer och jag nej jag kan inte. Virka är jag ganska haj på men sticka nej.
    Fina eldstäder har du, trist med kakelugnen. Borde på något sätt gå att förbjuda klåpare att hålla på, något gesällbrev och legitimation eller dylikt. Det är allt för lätt att luras i hantverksbranchen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl märkligt med stickning, det verkar vara åldersrelaterat och gå i perioder. Det kommer nog ska du se.
      Klåpare och flasuvar borde det vara varningstext på, och hur många gånger frågar man efter utbildningsbevis eller referenser?

      Radera
  5. Stickade raggsockor!! Vad skulle man göra utan dem en vinter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett liv utan raggsockor är inte mycket värt, hur klarar folk sig utan ylle? Ylle på vintern och bambu på sommaren verkar vara ett sätt att må bra. Och lite silke däremellan.

      Radera
  6. Synd på den fina kakelugnen, men vilken fin spis i källaren. Avis på den!

    SvaraRadera