onsdag 5 december 2012

Recept på skidvalla



Nej se det snöar sägs det, men inte här. Här har vi ca 5 cm och det räcker. Men för att om möjligt hjälpa till med transporer i det plötsligt påkomna vintervädret så ska jag dela med mig av ett recept på skidvalla.
Förmodligen kommer texten från början av förra seklet och hämtat ur skogvaktarnas branschtidning.

Det är signaturen Vemdalingen som ”efter många års experimenterande lyckats få ihop en valla, som åtminstone efter hvad jag själf och flera med mig tyckt, som fått profva densamma, är bland de bättre har och de fodringar man rimligen kan ställa på en god skidvalla och då jag önskar att flera af mina ämbetsbröder måtte få profva densamma, har jag för detta ändamål på detta sätt tagit Skogvaktarens sidor i anspråk härför.”

Och så själva receptet
Till 1/3 liter god trätjära tager man för 50 öre harts och 50 öre hvitt vax,* samt två stycken prima stearinljus, för 5 öre pulvriserad blyerts och 1 kaffekopp smält svinister. Tjäran, hartset, vaxet, stearinljuset och istret lägges i en panna eller dylikt och låter man allt sammans smälta samman för sakta eld hvarefter blyertsen tillsättes och omröres, allt sammans väl hvarefter man slår ut vallan i en bleckform, med vid botten, så att den kommer att bli ungefär 1 tum tjock.
* Hartset och vaxet köpes bäst på apotek.

 Ja så stelnar geggan och när den kallnat kan man skära bitar och gnida skidorna med det, men glöm inte att värma upp skidorna först. 

Fast jag har gett upp det där med den livsfarliga skidåkningen så jag gjorde en bok med ett par gamla träskidor till pärmar

Jag rev pappret mot en stållinjan för att få en mer snöliknande yta och binden i ryggen fick ett drag av tvångströja, det blir lätt så i vasaloppstrakterna.


Detalj från ryggen

Detalj från snitter



6 kommentarer:

  1. Verkar lite överarbetat, tycker jag. Funkar rätt bra med enbart stearinljus, ju. Men man måste gnugga in stearinet ordentligt. Och medhårs, annats blir det inte alls bra.

    SvaraRadera
  2. PS Vallan, menade jag alltså. Skidpärmen är skitfin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag undrar om det inte skulle ha hjälpt lite med omsorgsfullt tillagad valla på de där brädstumparna utan snok som jag ärvde efter dig. Det var det enda transportmedlet till och från skolan och när snöbeläggningen under skidorna blev decimetertjockt var det inte kul.
      Det var nog då jag grundlade min misstro till skidåkning.

      Radera
    2. Ack, jag borde ha instruerat dig bättre. Man tar in skidorna varje kväll och lägger dem upp och ner med spetsen över tenen som löper på framsidan av järnspisen och under framkanten på spisen, när den inte är alltför het. Då gör skidans tyngd att det blir en liten böj på spetsen som, håller sig nästan hela dagen och dessutom torkar skidorna ordentligt till nästa dag, så att träytan blir torr och fin och lätt att gnugga in stearin på. Fast de där jämrans bindningarna av konservburksringar var inget vidare, det håller jag med om. Särskilt inte om man försökte sig på lite slalom.

      Radera
  3. Hej
    Roligt att ni tyckte om receptet. Här har brysselkålslådan seglat upp på topp-fem-listan av familjens favoritmat. Lchfmat gillas nog av dom flesta, fast ibland är det bäst att hålla tyst om vad som serveras. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brysselkål är tydligen lite kontroversiellt men det går ju att göra så mycket gott med den och man piggar upp den med något. Och snart är det dags för grönkål, det är gott det! Också.

      Radera