lördag 9 maj 2015

Museer Lördagsblogg

Naturligtvis skriver jag om Siljansfors skogsmuseum.
Vad de andra lördagsbloggarna skriver om kan man se om man kollar fliken ovan.

Ett skogsmuseum kan ju låta lite märkligt, och det är det. Det här skogsmuseet handlar i korthet om hur man arbetade i skogen förr. "Förr" var i detta fall från början av 1800-talet och framåt.

Skogen är faktiskt grunden i Sveriges ekonomiska utveckling, av skogen gjorde man kol till ångmaskiner, hyttor och masugnar. Kolet användes till ånglok och ångbåtar som fraktade malm och allt annat.
Apropå malm så föreslår sakkunniga träkännare att man ska ha fura i stöttor i gruvorna, fura knakar i tid innan de går av så man hinner sätta sig i säkerhet. Kan vara bra att veta.

Den här träbiten är från den tallen,
årsringarna är täta
Förutom alla de byggnader, verksamheter, redskap och verktyg som finns på museet så finns det också träd (!) Bland annat en stock av en 7000 år gammal tall.

Om man lyckas förstora den här bilden nedan så kan man se hur mycket som har hänt medan tallen låg gömd i sanden. Det var jorderosion som gjorde att tallen kom fram, i de här trakterna är det sandjord och tallen låg under 1,5 meter sand.  Man insåg att ett stock som låg så långt ner i backen måste ha legat där mycket länge.
En analys med C-14-metoden visade att den var 7000 år gammal. När den föll var den ca 300 år, ytveden har ruttnat bort men kärnveden är  kvar. Nu är den konserverad med samma metod om regalskeppet Vasa och ligger i sin monter på samma sand som den legat på de senaste 7000 åren.

Jag har verkligen försökt ta en bra bild av tallen men vem är fotogenic vi den åldern, i en glasmonter så det får räcka med den lilla avsågade biten.

Det här är en bild som visar vad som hände medan tallen låg där den låg, om man förstorar bilden så ser man mycket intressant, temperaturkurvan t ex.

Det är så fiffigt att museet ligger alldeles intill SLUs försökspark, (Sveriges LantbruksUniversitet) och där finns också ett arboretum. Dvs ett levande trädmuseum. Eftersom jag är en inbiten trädkramare så önskade jag mig en guidning i detta arboretum av chefen på försöksparken. En mycket kunnig och engagerad karl.

Flottningsrännor hör till skogsbruket. På vintern körde man fram virket till vattendragen och på våren flottade man virket. Ofta var det så lite vatten i åarna så man dämde upp och samlade vattnet i flera dammar och släppte sedan iväg vattnet med stockarna i tur och ordning, damm efter damm. 

Samlingslokalen Milan



Det finns en restaurang också

Man kan diskutera det här med skog väldigt mycket. Vad är ett kalhygge? Står det fröträd kvar så är det inte kalhygge, säger vissa och andra säger att det är det. 
Blädning är ett begrepp, det innebär att man tar ner de träd som är färdiga för avverkning. Men det är då bara fasligt romantiskt och oekonomiskt säger en del som vill ha rationellare drift. 
Hur tätt ska man plantera? Man ska plantera för tätt då drar stammarna iväg på höjden och sedan gallrar man, står plantorna glest så blir det kvistigt virke. När man är på skogsexkursion kan man få höra två professorer gräla om detta bl a. 
Experterna är många som vanligt.
Ska det gödslas i skogen? Förr gick kor, får och getter i skogen, de betade sly och såg till att det inte växte igen och så gödslade de också, alldeles naturligt.
Naturligtvis så handlar det om skogsproduktion, att få fram så mycket virke som möjligt på kortast tänkbara tid, och nästan alltid fura, men det börjar resoneras om andra träslag också.

När jag ser skogen så ser jag slöjdmaterial, bär och svamp och vila. I morgon ska jag ta björklöv och hittar jag granrötter till att fläta korgar så vore det ju kul.
Och grankåda vore ju också bra.


Tråkig skog, alla träd är lika höga och lika gamla, och inte en buske inte kul att bli pinknödig här.

skogsmuseum

20 kommentarer:

  1. Det där museet skulle jag kunna tänka mig att besöka! Jag tycker mycket om skogen och det är spännande med hur skogen har använts och spännande att vi har så mycket skog jämfört med många andra länder. Visste inte att det här museet fanns! Tack för tipset och ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kom du. Det är ju inte så långt. Ge mig en vink så kan jag hänga med och leka guide.

      Radera
  2. Ja se det är ett riktigt museum, detta. Informativt, mycket att se, nostalgi, fiffig teknik, vacker natur; barnvänligt och vuxenvänligt på samma gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett fantastiskt museum med många möjligheter. Häromdagen var det hönsbytardag t ex.

      Radera
  3. Så slår det mig plötsligt, att skogen här hos oss, den som står kvar, så gott som är ett museum. Här finns mängder av föryngringsyta så för varje liten skogsplätt av gammal skog så blir jag överlycklig, för där finns allt det där goda som livet kan erbjuda en.
    Och kommer vi däråt någon gång så ska vi absolut besöka "ert" museum. Lita på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja välkommen. Numera är inte Pensionären ansvarig för museet, men det hjälper ju inte. Vi är där ändå.

      Radera
  4. Minner dyker upp om Skogsmuseet i Elverum, södra Norge åratal sedan besök där. Kanske du varit där! Skogsnära och jordnära det är du det! Flottningsrännor minns jag från min barndom i bygden där jag föddes, det sas att min farfar varit med att bygga dessa. Tack för intressant inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå. Jag har varit i Elverum. Stort och fint.
      Men du bör ju se Siljansfors också. Det är lite annorlunda

      Radera
  5. Så spännande och lärorikt!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket att veta om skog, och jag vet så lite, det är bekymmersamt.

      Radera
  6. Det skulle jag gärna besöka, det museet. Jag tänker ofta på skog, bor ju skogstrakter. Tack och lov har vi en del bokskog kvar men mest är det ju granåker numera överallt. Övermåttan trist. Ibland hör jag radioprogram där man berättar om andra varsammare sätt att idka skogsbruk än det man ser men det tycks inte ändra det dominerande kalhyggesbruket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckats, bokskogar är så vackra. Nu är det så att Siljansfors skogsmuseum ligger inte så långt ifrån Vattnäs konsertlada och Dalhalla. Du kan göra en riktigt kulturell resa här.

      Radera
  7. Intresant! Ett ämne som jag upptäckte att jag kunde väldigt lite om, men nu vet jag mer. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som vet så lite, men jag funderar på om jag inte ska göra en serie om träd. Kan det vara intressant kanske?

      Radera
  8. Det var en jätteintressant resa i skogsmuseet du bjöd på och vilken resa Sverige har gjort för att nå den ekonomi och samhälle vi har idag. Många människors slit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Ja det är ett fint museum och efter att ha varit "anhörig" till museet i åtta år så har min insikt om museer ökat, och jag ser vad som behöver ändras.

      Radera
  9. Som den "skogsmulle" jag är, så tackar jag för ett intressant inlägg! Synd att jag inte visste om Skogsmuseet när vi var uppe i Dalarna för ett par år sedan. Kommer absolut att lägga det på minnet tills nästa gång.
    Arboretum... skulle gärna gå på guidad vandring där... spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen.
      Jag har fått en proffsguidning i arboretumet i födelsedagspresent. Det du! I juni blir det av, kommer du hit så kan du ju hänga med.

      Radera
  10. Detta lät ju ytterst spännande! Jag gillar nä man får veta saker som är LÅNGT tillbaka i tiden. :) Kol 14-metoden är ingen dum uppfinning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt intressant. Jag var väl inte ett skvatt intresserad i skogshistoria förrän jag råkade halka in i det här sammanhanget.
      Du får ta dig hit helt enkelt.

      Radera