måndag 17 augusti 2009

Barn och växthus

Man kan svårligen förutse vad barn kan hitta på. En sak vet man i alla fall, vatten är en kul leksak. Visserligen blir ungarna blöta men vatten torkar och är det inte för kallt ute så är det pin livat. Det räcker med en skvätt i en hink.
Jag har ju samlat vatten i ett gammalt badkar och jag har varit livrädd för att ungarna ska trilla i. Är karet fullt med vatten så är det ingen fara men är det halvfullt så måste de luta sig över kanten och det är då det är farligt. Ungar välter lätt över ända när de häver sig över en kant. Och att dyka på huvudet i ett halvfullt badkar är inte bra när man är liten.
Alltså har jag spikat ihop en träram och klätt med ett nät och lagt över karet och förankrat så jag knappt får bort det själv. Men jag har sparat en liten glugg att plaska i men det får inte plats men än en liten hink i gluggen.
Nästa problem dök upp när jag försökte göra vackra arrangemang med stenar. Ungar älskar stenar, sand och grus. Plötsligt var stenarna någon annanstans, företrädesvis i vattenhinkar och i badkaret. Det plumsade kul. Det hamnade stenar i gräsmattan också vilket kan medföra stenskott när gräsklipparen passerar.
Nu har de små liven och deras föräldrar åkt hem till sina vinterbon och det är tyst och tomt i grannhuset. Jag funderar på vilka katastrofer jag kan förebygga till nästa år. Det är tur att jag har sommargrannens ungar att träna på tills jag får egna barnbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar