lördag 9 november 2013

Handen på hjärtat

Ursäkta om jag kommer lite sent men det har tydligen blivit en vana, ska försöka bättra mig.
Pysseliten sstår för lördagsteman i november och idag ska det handla om Handen på hjärtat. Alla lördagsbloggare finns i fliken ovan.

I går morse ringde Gunilla på Mora hemslöjd och sa att de hade fått ett återbud till kursen i Yllebroderi med Anna Wengdin som ledare. Kursen är två dagar och ges en gång om året och är omåttligt populär.
Tack sa jag och infann mig i morse. Jag har köat till den kursen ganska länge, ett par år tror jag. I fjol var jag på fyrtioförsta reservplats.

Eftersom jag ägnar november-mars åt att överleva och undvika tråkigheter (det är illa nog som det är) så  var den här kursen lite glädjefnatt.

Jag packade med mig det som eventuellt skulle behövas: Linne, kläde, filt, brodergarn i alla former, knyppeltråd, skinn, pärlor …. nålar, sax, papper, penna…

Man kan brodera armband t ex

Eller göra som Annika och brodera två hjärtan som som ska sitta på draperier

Det här är inte jag, sa Betty när hon lydde uppmaningen att vräka på med glitter och lullull

Hjärtan är ett populärt tema

En tidningsartikel om Åsa Westman som kom trea i en broderitävling

Har jag sagt att vi är i Dalarna?

Hjärtan på rad

och hjärtan i långa banor.
Så visst blev det hjärtan i dag och visst ska man lägga handen på hjärtat och tänka lite på hur fantastiskt det är att hjärtat tuffar på år efter år och visst ska man lägga handen på hjärtat och vara ärlig även om inte allt behöver sägas.

Uppdatering efter två intensiva dagar bland band och krusiduller





















Det här är nästan alla helgens alster, de flesta valde att dekorera/brodera lock till askar, bilden är dålig men askarna var riktigt fina och roligt hade vi.




8 kommentarer:

  1. Åååh! Kul och vältajmat med så många fina hjärtan att lägga händerna på! Den där kudden... Och kurbitsen. Och... och... Grattis till återbudet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen kul, men lite kluvet, återbudet berodde på magsjuka.

      Radera
  2. Svar
    1. Riktigt roligt. ocn nu får jag ju ångra att jag slängt det som skulle kunna användas, små bandstumpar och glittriga snören och trasiga såna där ljusmanschetter med blommor och blad. Trots allt.

      Radera
  3. Nä jösses, NU blev jag sugen på att brodera!! Och det säger jag som vägrade brodera i nian och sumpade femma i syslöjd! (Jag broderade med samma färg som västfodert och syfröken blev upprörd över min ovilja att visa vad jag kunde)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sätt igång. Det finns böcker, bloggar och hemsidor. Jag har en länk till Brodösens blogg i högerspalten och så finns ju Anna Wengdin och en massa andra. Förslagsvis börjar du med ett bra kläde eller filt, att sy på vadmal är tungt och jobbigt. I övrigt gäller regeln Ha roligt och använd det du tycker är fint från sidenband och julgransglitter till döskallepärlor och pärlemorknappar.

      Radera
  4. Men vilka fina broderier ni åstadkom på kursen. Det verkar vara en populär kurs. Går den varje år i nov.? i Mora? Lycka till med de dina alster och visa gärna mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen populär och det är inte det lättaste att komma med. Förra året stod jag på 40-de reserv, i år kom jag med tack vara att någon drabbades av magsjuka. Otur för den men tur för mig.
      Varje år i november, anmäl dig til Mora Hemslöjd 0250-10225

      Radera