söndag 24 november 2013

Finurliga lösningar del 2 lördagsblogg

Dagens ungdom en lördagkväll i timmerstugan

Det ser ut som om Johan petar naglarna

Det verkar som om Martin också petar naglarna

Emma och Jennie håller också på

Aha, det är grundkurs i nålbindning för en del,  
Johan har gjort klart de nålbundna sockorna för han kan redan.
Pensionären löser korsord

 Har han börjat peta tånaglarna nu?

Nej han flätar en 6-partsfläta och då är det ju väldigt finurligt att haka upp flätan på tån

Så här blev Martins nålbundna mobilfodral. Första försöket med nålbindning.

Nålbindning är en metod som inte har något med varken stickning eller virkning att göra. Den metoden var det vanliga sättet att göra sockor, vantar och mössor före 16-1700-talet. Stickning var inget som vikingarna ägnade sig åt.

8 kommentarer:

  1. Så trevligt med ungdomar som har välpetade naglar – både på fingrar och tår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oklart hur det blev med naglarna men det blev mycket slöjdande och det var väldigt trevligt.

      Radera
    2. Och jag har stickat en hel decimeter till på den halsduk som egentligen skulle varit julklapp till Mika förra året. Kanske, kanske jag hinner ända fram i år...

      Radera
    3. Såna projekt finns det gott om, prokrastinering var det va? Även kallat UFO.

      Radera
  2. Att nålbinda på tåg kan rekommenderas om man vill få igång ett samtal med sina medpassagerare. När man börjar tugga ihop garnet, är det få som kan avhålla sig från att fråga vad man gör.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var just det där med att tugga på garnet som fick mig att avstå från nålbindning, men det är ett fiffigt sätt att slippa knutar.

      Ett annat sätt att få igång samtal är att putsa ut en bok som ska bindas om. Först rycker man av pärmarna, sedan skär man av bindtråden och tar bort limskorvar. Har inte medresenärerna hört av sig då så sover dom hårt.

      Radera
  3. Vilken härlig fotoserie! Och en finurlig lösning med "telefonsockan".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en trevlig pysselkväll i stugan, såna är dom, dagens ungdom.
      Jag är imponerad av hur snabbt han fixade telefonsockan, jag har inte orkat sätta mig in i nålbindningens mysterier än. Möjligen är är min tumled lite motvillig.

      Radera