söndag 24 maj 2009

Idén

Idén

Det var ovanligt vacker väder den sommaren och jag jobbade, hela sommaren, som fotfolket i turistbranschen gör. Det är bara cheferna som tar sommarsemester med förklaringen att de har förberett sommarsäsongen och jobbat så hårt så de måste ha sommarsemester.

I september var alla tillbaka på jobbet och jag avrundade och redovisade sommarens verksamhet och stapplade hem och för att ha en välförtjänt semester.

Det har jag gjort förr och det har inte varit några problem. Men det var det den här gången.

Andra somrar hade jag med friskt mod rensat hallonhäcken, grävt om landen, putsat fönstren, vänt komposten och höststädat hela huset.

Men nu ville inte arbetslusten infinna sig.

– Varför ska jag? Undrade jag med betoning på varje ord.

Jag ville sitta ute på gräsmattan och läsa på förmiddagarna, sen ska man cykla och bada på eftermiddagen och på kvällen ska man äta gott och dricka vin med vänner och bekanta i trädgården.

Grannarna hade berättat och visst hade jag varit med någon gång men inte så länge för jag skulle ju upp och jobba för det mesta.

I september har vänner och bekanta fått nog av vin och grillat. Och förresten har dom har rest tillbaka till stan. Kvar på landet är turistpersonalen och stillheten.

 

Ingen ska påstå att jag inte försökte ha Semester. När jag satt i lä med en filt om benen var det hyfsat men solen stod så lågt så det var besvärande. Badandet blev det inget av med fast jag for ner till badet och tittade. Kanadagässen var där. De hade varit där rätt länge av allt att döma.

Det var då jag fick Idén. Jag behöver ett Sommarhus. Ett hus där jag kan bevara sommaren lite längre, där det inte blir kallt och dragit på kvällen där pelargonerna inte ger upp bara för att det blir ett par grader minus.

- Ett växthus? föreslog väninnan.

Det tyckte jag lät väldigt ambitiöst, det var ju inte själva odlandet jag ville åt. Mera ett hus att växa i, eller i alla fall läka i eller leka sommar ett tag till. Eller leva i, ett Livsrum, finns det livsmedel så kan det väl finnas Livsrum.

Sen kom maken hem med två biljetter till Kreta. Det var helt OK. Men blott Sverige svenska krusbär ha.

Iden med Livsrummet hade slagit rot.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar