onsdag 18 november 2020

Mora Sommardräkt

 Kjoltyg.

Om man ska göra en Mora sommardräkt så räcker det inte med bara förkläde och strumpeband. En kjol vore ju bra. Till den "vanliga" dräkten är det svart kjol men till sommardräkten är den vit och kjolen är en livkjol, ganska praktiskt. 

Jag hittade inget tyg så jag måste väva ett tyg helt enkelt. Då signalerade dottern att hon också ville ha ett kjoltyg. Det går åt 4,5 meter till en kjol, varpen är lingarn och inslaget är kamgarn, dvs redgarn, ca 18 inslag/cm.  Det blir väl sisådär 11-12 meter med effsingar och invävning. Vävsättet är liksidig kypert, förr i tiden vävde man treskaftad kypert men så petig var jag inte. 


Jag varpade, satt upp väven och stressvävde ner hela väven från juni till november. Man ska inte göra så, man ska njuta av vävning, det är rytmiskt, det är fysiskt och det är kreativt. Men jag ville ju ha klart dräkten till sommaren. 

Det blev den inte.

                                         

Kjolen ska vara plisserad, ganska fånigt men historiska plagg är ibland lite svåra att förstå sig på  och kjolen har varit plisserad sen 1700-talet alltså får det bli så. Men först måste den pressas och det kan vara knepigt med nytt garn så jag fick rådet att lämna in tyget till en firma som skickade det till en proffspressare. Som alltså enbart skulle pressa tyget.

                                     

Och så får jag tillbaka detta!  Om jag var upprörd!? Det var mycket länge sedan jag var så tvärförbannad.

Visst ser det ut att vara lätt fixat, det är ju bara att pressa det på riktigt liksom. Nej det går inte, brytveck på lin är näst intill omöjliga att få bort och inte blir det bättre av att ullgarnet permanentat vecken i tvätten. Det var nämligen det som hänt, "proffsen" hade tvättat tyget. Personalen på firman som förmedlat till "proffsen" var lika upprörda som jag. Tyget verkade vara förstört och utom all räddning.

Nej nu måste jag lugna ner mig lite.

Fortsättning följer i nästa avsnitt. Missa inte det!

2 kommentarer:

  1. Direktplissering ... tänkte jag först, men jag vet att det var en olämplig tanke. Att handskas med textilier utan att veta något om och förståsig på dem borde vara FÖRBJUDET!

    Nervöst tuggande på naglarna väntar jag på fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här tog tid, dels att innan jag repade mig från chocken och dels att försöka ta hand om eländet.

      Radera