lördag 25 juli 2015

Båtar, ångbåtar, träbåtar, minibåtar ...




I Rättvik har man något som heter Classic car week. Så om man tänker åka genom Rättvik så bör man låta bli det den här veckan. Åk på andra sidan Siljan istället.
I Mora har man en dag när man visar upp gamla båtar. Gambelbåters da, om man ska ta det på moramål, det handlar ju inte om gamla amerikanare som Rättvik Car Week.

Vår stolta Laxen. Kärleksfullt vårdad av ett gäng entusiastiska män i "Ångjuntan"




Laxen är en ångvarpbåt, dom var till för att transportera timmer över vattendragen. Ångbåtarna var för svaga för att dra en hel flot så därför hade man ett vajerspel med egen ångmaskin, vajern som var 1,2 km lång kopplades till timmerfloten och så for båten iväg och ankrade. Sedan drogs timmerfloten in med hjälp av vajern, ankaret drogs upp och båten fortsatte 1,2 km till och ankrade och så drogs timmerfloten in. Och så höll man på och stegade sig fram över sjön.
Det tog ganska lång tid att ta sig över Siljan men det var ju betydligt bättre än att ro för hand. På den tiden man gjorde det tog det en vecka att ta sig över sjön med en timmerflot.

Sedan kom dieselmotorerna och de var mycket starkare och klarade av att dra hela timmerfloten.

Det fanns välputsade träbåtar
Intresset var stort, speciellt för en båt
Nämligen den här fantastiska lilla ångslupen, jag har inte en enda liten grej hemma som är lika välputsad som den ångmaskinen. 

Här mannen som kan allt om sjöfarten på Siljan byggt sig en egen liten båt.

Men han har flera

Det fanns racerbåtar också, jag vågade inte fråga varför dom har så bråttom, vart ska dom?
Det här ser väl lite konstigt ut
Det kan bero på att det är en minibåt
Så efter alla dessa imponerande intryck for jag hem och satt mig med stickningen i växthuset. Det står stilla och skvalpar inte omkring, kräver inte drivmedel och är tyst. Men jag funderande en del över båtfolkets outtröttliga energi (och ekonomi?). Hur ofta är man ute på sjön med båten? Varför har man en segelbåt i Siljan som är så långgrund? Hur har folk tid?
Men dom kanske inte har någon stickning på gång.


Om man tittar väldigt noga kan man se att det finna möjlighet att slå huvudet i några vindruvsklasar när de mognar framåt oktober.





Uppdatering.

Det är det här som är på stickorna för närvarande Det tar sin tid för det är mycket att repa upp och sticka om, ca 200 mönstervarv som bara är nästan lika. 
Dessutom var mönstret lite annorlunda än det brukar vara.
Resten är slätstickning

Jag lovar inte att jag visar upp den när den eventuellt blir klar.


18 kommentarer:

  1. Vilket magiskt växthus! Helt ljuvligt att sitta där med en stickning! Då behöver man inte ens sörja över att sommaren regnar bort :-) Nej, båtfolket är nog ett speciellt släkte. Nu när vi har havet inom räckhåll (sommarstället) kan jag till viss del förstå fascinationen, men jag har kanske lite för stor respekt för havet. Siljan är en av de vackraste sjöar som finns. Den vackraste skulle nog jag vilja slå fast. Barndomsvännen bor på sollerön, så jag får tillfälle att njuta av den då och då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det underbart, egentligen är det växthuset som är Livsrummet. Det är en kamin där också och när det börjar bli kyligt så eldar jag och det blir så skönt och jag mår så bra. Jag tänder ljuslycktor och myser. Maken hämtar en golvlampa så han kan lösa korsord, håhåjaja.

      Radera
    2. Och nästa gång du far till Sollerön så kan du ju passa på att provsitta i växthuset också.

      Radera
    3. Ja! Och få lipa till myggen! Underbart :-) Kanske till o med nån vindruva är klar då!

      Radera
  2. När jag ser bilden av växthuset så tänker jag; montro det är Livsrummet? Läser ovan här att det är det!
    Här fick jag en båtutflykt med informativ text med viss filosofisk frågeställning. Stickningen växer förstår jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, och därinne sitter jag och lipar åt myggorna medan regnet smattra mot taket. Det är gott för själen och bra ljus att sticka i, tills mörkret faller.

      Radera
  3. Oj vilken sjal! Många varv bli're. Och fina. Som sagt, har man växthus och stickning kan det väl inte spela så stor roll hur vädret är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jösses, vad har jag gett mig in på!? Jag frågade på stickgruppen på fb om någon hade boda råd att ge och en svarade att Den, den slängde jag i väggen.
      Men i växthuset blir man ju så lugn och harmonisk så man kanske t o m klarar av den sjalen, kanske.

      Radera
  4. Yes, I had seen classic cars in Rattvik :-)
    You have a very nice place for your knitting.
    xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Did you like all the cars i Rättvik? It is too much to mee.

      We have been sitting in my little gardenhouse this evening, really nice.

      Radera
  5. Men var har du hittat beskrivningen? Jag gillar sjalen (att se på) för att den ser helt eljest ut alla andra spetssjalar. Den ser "broderad" ut, sånt där hålborderimönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den vacker, men ett elände att sticka. Du kan få beskrivning och många goda råd om du vill. Förresten, här är länken till mönstret på Ravelry,
      Goda råd kommer separat vid behov.

      Radera
  6. Måste djupt imponerad få kommentera även schalen! Förstår att vissa har kastat in stickningen i väggen men den ör magiskt vacker! Definitivt vad jag kallar för utmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt finns på Ravelry, här är mönstret och det är gratis. Goda råd och tips är också gratis, hör av dig innan du börjar sticka.

      Radera
  7. Jotack, misstaget att köra genom Rättvik (Felvik?) under bilveckan har jag gjort! Inte kul alls.
    Men båtarna hade jag gillat!
    Efter att ha fått åka med bl a Stridsbåt 90, Sjöräddningen och diverse andra flytetyg har jag en viss förståelse för att det kan vara kul att åka fort på sjön utan att ha ett mål! En vecka på Siljan med varpbåt hade nog blivit litet för långsamt för mig. Men det var väldigt roligt att lära sig om flottningen i Siljansfors!
    Meeen! Hur begriper du stickbeskrivning på engelska? Det har jag aldrig lärt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.garnstudio.com/glossary.php?langf=en&langt=se
      Kanske kan vara till hjälp?

      Radera

    2. Nä det begriper inte jag heller, men det går ändå på nåt vis. Ibland i alla fall. Väldigt ofta stickar man efter ett diagram. Och då hjälper översättning föga.
      Diagrammet kan se ut såhär och om det är mera begripligt är väl tveksamt. Om du bläddrar till sista sidan så har du mönster till hela sjalen där, det är bara att sätta igen ;-) Gör en provlapp först brukar min dotter säga.

      Radera