lördag 26 juli 2014

Odlarmöda och löss

Jag känner mig som bonden Paavo, dvs det går inget vidare med mina odlingar.

Att det är löss på jasminen står jag ut med, det är det ju alltid 


Men är någon som äter på min ruccola, små vita flygfän, det gillar jag inte.


Och inte är det kul med löss på dillen heller

Och havtorn som anses vara en pålitlig leverantör av nyttiga bär. Den planterade jag förra året och förväntade mig inga bär då, men i år hade det väl varit kul med ett smakprov. Men det som skulle kunna tänkas bli bär skrumpnade ihop och föll av. Dvs fastade i det som liknar spindelnät. 

T o m eken som jag så förutseende planterade för kunna sitta under på min ålder, har löss.
Vi är faktiskt lika höga nu, eken och jag så om jag sätter mig på backen så funkar det.

Men varför är det så mycket löss? Vad gör jag för fel?

3 kommentarer:

  1. Och jag undrar vad jag gör för fel som år efter år måste slåss mot vita flygare, också kallade mjöllöss, på fuchsior och pelargoner. I många år försökte jag vara miljövänlig och sprutade bara med såpsprit men nu har jag kroknat och använder gift...
    Dill har jag slutat med, den fick alltid löss. Men just denna sommarens väder har nog gynnat odjuren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns naturlig hjälp, en flitig oderska och bloggare gav mig tipset att plantera basilika. Jag fick vita flygare på tomaterna men när jag gav varje tomatplanta en egen basikilaplanta i sällskap så blev det lugnt. Nu har jag tagit lite blad och fröställningar från de förvuxna basilikorna och lagt hos ruccolan, och jag tror minsann att flygarna vantrivs och drar. Det här är min odlingsguru Lilla B

      Radera
    2. Jag har inte sått basilika men jag får väl köpa krukor på ICA och sätta bland mina växter. Värt att prova i alla fall! Tack för tipset!

      Radera