onsdag 14 maj 2014

Efter vävning är det postväv?

Väven när nervävd och vävstolen är utburen, lite skönt var det ju och förhoppningsvis blir inte en regnig sommar för då kommer den in igen.

Stickningen är också klar, en grå tröja i Bergågarn. Den är nog så tråkig en tröja kan bli, bara slät och grå, men varm och det det var det som var det viktiga.
Egentligen är tröjan en provlapp. Jag ville testa mönstret och det är väldigt fiffigt. Man börjar sticka uppifrån och stickar tills man är nöjd. Ja lite räkna och lite pill är det ju, men när man har räknat ut hur många maskor det ska vara för att halslinningen ska bli lagom så är det bara att sticka på. Mönstret finns hos Tant Kofta.

Det som är så himla fiffigt med den här tröjan är att det inte är en enda söm på den. Hela tröjan är stickad i ett enda stycke och när det är klart så är det bara att fästa 6 trådar. Och sy i knapparna då.
Annars är det ju det där med monteringen som det brukar stupa på och om man väl kommer sig för så blir det klumpigt och fult.

Det som ser ut som en söm är en ökning som blir som raglan.
Hur smart som helst, istället för att sticka nerifrån som vanligt och upptäcka att garnet inte räckte till sista ärmen så stickar man uppifrån och neråt så långt det räcker. Mindre smart är det väl att jag nu äger tre grå tröjor.
Håhåjaja.

Men nu blir det utejobb och för att jag inte skulle bli alldeles rastlös så har jag satt igång och snygga till framför växthuset. Här ska det bli stenläggning och framför allt ska det enklare att köra gräsklippare. Men jag gruvar mig för betongplattorna.


5 kommentarer:

  1. Kan man få för många grå tröjor?
    I och för sig har jag dem en i taget, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det kan man ju inte, men det finns några till och alla är dom favoriter.

      Radera
  2. Det där raglaneriet är ju så snyggt! Kan det verkligen bara vara en ökningseffekt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är en specialökning, inte bara en maska till utan en vriden maska och en rak maska i samma, om du hajjar. Dessutom kan man göra ökningarna med några maskors mellanrum och lägga en fläta där t ex.

      Radera
  3. Postväv - det var bra sagt, eller skrivit! Vilken fin kofta, slät och grå, men ändå! Lycka till med "framför växthuset" projektet!

    SvaraRadera