lördag 21 december 2013

Nya traditioner lördagsbloggen

Idag vill Gnuttan i Wienerbrödslandet att vi ska skriva om Nya traditioner och i går började jag med en ny tradition hoppas jag.  Fler lördagsbloggare finns i fliken ovan.

Jag har länge letat efter en möjlighet att lära mig baka tunnbröd. Alla bagerskor som jag frågat har sagt att jadå, jodå, visst. Sedan har jag inte hört av dom mera. Förrän jag pratade med gamla grannen och väninnan Alice. Ja kom ni, jag har ugnen varm. sa hon. Emma hängde med. Kolla här också.
Men nu var det ju inte så enkelt, det är en del förberedelser och det mesta stod Alice och hennes Bengt för.

Bakugnen ska värmas upp, d v s den ska eldas med ved i en vecka.
Det ska inte vara vilken ved som helst. Det går att värma upp ugnen med granved men det går inte att baka med för granved sprätter. När man gräddar ska det vara björkved, så vi körde dit ett lass granved och några lådor björkved.




Så behövs det potatis, tio liter kokt och skalad potatis.

Så var det bara att packa, rågsikt, förkläde, sjal kring huvudet, sköna skor och kameran. Alice hade kornmjöl så det räckte åt oss också och rågsikten behövdes aldrig.


Potatisen ska malas, men inte allt utan lagom mycket.

Sedan gör man en deg av potatis och kornmjöl, det gjorde vi i assistenten och degen ska ha lagom konsistens. Därefter knådar man in lite mera kornmjöl och tar lagom stora degklumpar, en i taget.


Och så är det dags att göra ämnet, det ska kantas så att kanterna inte spricker när man kavlar ut kakan.




Och så ska det kavlas och kavlas och kavlas och hela tiden ska det vara lagom mycket kornmjöl under och över kakan. Kakan får inte lyftas för då går den av. Men Alice kunde jonglera med kakan och hon lyfte kakan så hon fick under luft och kunde svänga runt den. Det borde jag ha filmat.

Kakan ska kavlas tills den blir drygt en halvmeter i diameter. Så rullar man upp kakan på en pinne och stoppar in den i ugnen och rullar ut den på hällen i ugnen. Det var också en form av akrobatik som vi nästan lärde oss behärska efter ett tag.











































Och så ska man vända kakan uppåner i ugnen,  även det fungerar osannolikt nog.

Så är det klart?

Nejdå. Mjölet ska borstas av och kakan vikas och hängas luftigt.


Förr hängde man kakorna i härbret, var det fuktigt väder så hade man mjukt bröd (blotbrö) och var det torrt så hade man hårt tunnbröd (skarpbullan).
Men har vi inget härbre så jag får väl ta ett snack med Pensionären, det är ju han som promt vill ha tunnbröd.

Nu är mina fötter alldeles platta och armarna alldeles slaka och om jag hade orkat så hade jag nog brett mig en macka.
Jag gör det sen.


10 kommentarer:

  1. Så härligt att få baka "riktigt" tunnbröd. Smakade säkert bra!
    Jag har bakat i stekpanna några gånger, man får använda det man har när man ingen bakugna har. De blev goda, men har inte haft potatis och kornmjöl i dem. Får prova det nå´n gång. Ha en riktigt trevlig jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott. Man kan faktiskt grädda hyfsat bröd i elektriska spisen också. Ha ett par plåtar i ugnen hela tiden så de blir riktigt heta och lägg in brödet direkt på dom. Det funkar faktiskt, men kakorna blir ju små.
      Ha en skön helg.

      Radera
  2. DET var ju en överraskande vinkel på det där med nya traditioner. Mycket gammal och alldeles ny – kul! Och vad mysigt det ser ut. Set ut som om det skulle kunna bli en återkommande tradition, eller hur?

    Själv följer jag gamla traditioner än så länge och det innebär att när väl sonens födelsedag och diverse avslutningar i skolan, på fritids och dagis samt ridskola mm är avklarade (dvs i går) vidtar julförberedelser (dvs idag). Och dessa har inletts nu på morgonen, på traditionsenligt sätt, med en inköpsrunda som ger noll resultat: Nej, tyvärr, det är slut. Nej sådana för vi inte längre. Nej den sista sålde jag igår. Osv. Nu mellanlandar jag hemma för att hämta andan innan jag ger mig ut i julhandeln igen. Wish me luck! (Återkommer mot kvällningen med blogginlägg om nya traditioner.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det där med gammal kunskap som försvinner om man inte för den vidare. Emma suger i sig allt hon kommer över när det gäller gamla tekniker i diverse områden. Det vore ju kul om den gamla baktraditionen kan bli ny.

      Julklappar, men snälla du, såna GÖR man, för hand. Köpa, det är för överklassen, det låter i och för sig jobbigare än att köpa än att göra.
      Ta det lugnt, det blir jul i ändå.

      (Det är väl bra om man har ambitioner i alla fall)

      Radera
  3. Å så roligt! Jag har en gård i Lappland (bor och jobbar sedan 1968 i Stockholm), men när jag är på gården i norr så finns en bagarstuga i "stora byn" som jag hyr. Men det är en ugn utan lucka för tunnbrödsbak allena. I er ugn kan ni baka surdegsbröd! Det har jag gått på kurs och lärt mig hos Skeppsholmens folkhögskola - Bakarlag http://bakarlag.se/
    Jag testade att göra en egen dörr att sätta för ugnen i norr och baka surdegsbröd - gick ganska bra. Förra sommaren ordnade jag en kurs för sönerna med familjer - gissa om det var populärt! Så kul när traditioner lever vidare.

    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/2012/08/15/8449301-finalplats-igen-i-en-fototavling-nu-ska-jag-kopa-lott/

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där gamla bakteknikerna är verkligen värda att bevara, kul var det också.
      Ser att vi har en del gemensamt.

      Radera
  4. Åh vad roligt! Jag har provat några gånger när det har finniga bagarstuga tillgängligt och en gång hade hembygdsföreningen i mormors trakter bagarstugan öppen för alla som ville prova. Det var en "mekanisk" upplevelse! Och god, varm, mysig, gammal, trevlig upplevelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul, men drygt, och drygt. Det bröd man bakar själv är ju mycket bättre än än köpebröd, oftast i alla fall. Apropå det så ska jag sätta en deg NU.

      Radera
  5. Jag blir alldeles matt men mycket imponerad över att någon alls bakar tunnbröd när det är så komplicerat. Jag visste inte heller att det var potatis i brödet.
    Jag önskar dig en riktigt skön jul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, här SKA det vara potatis i tunnbrödet men kommer man till Rättvik så ska det inte vara det, sedan är diskussionen igång…
      Jag tror att gamla traditioner var enklare förr. När man bakade så gjorde man det några gånger om året men då bakade man mycket bröd.

      Radera